Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/11825
Author(s): Ferreira, Eloísa Mafalda Martins
Advisor: Falcão, Pedro Fontes
Date: 2015
Title: Naturelis: a portuguese soap company
Reference: FERREIRA, Eloísa Mafalda Martins - Naturelis: a portuguese soap company [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2015. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/11825>.
Keywords: Business plan
Green products
Handmade
Hygiene products
Plano de negócio
Indústria cosmética
Estratégias de marketing
Abstract: Naturelis was born three years ago, in 2012. The main purpose was to be able to use a product that clean, but without the usual and overwhelming concentrations of chemical and synthetic additives that the commercial products include. At the time of creation, Naturelis’ soaps were produced at home and not at a warehouse (atelier), price was not correctly established and was not properly defined to different products, the sizes of the products were not consistent and the products’ creation was considered based on the existent products. In order to support the growing of this com-pany, it was necessary to define some key aspects, such as the strategy to adopt or the details of the marketing mix, among others. In order to accomplish this, a Business Plan was the chosen methodology to follow. This was the decisive piece to understand if this project was a viable company, or noth-ing but a hobby. Will it pay out the investment and dedicated time and effort, at the end? Is there any space in the market to escalate the business? Or is it destined to con-tinue to sell to family, fools and friends? This project shows that, with a “Focus” strategy and marketing strategies supported in originality, is possible to create an economically sustainable company that has as a main focus to respond to the peculiar needs of demanding clients, in a potentially growing green economy.
A Naturelis nasceu há três anos atrás, em 2012. O principal objetivo era criar um produ-to de limpeza de pele que fosse isento da habitual e esmagadora concentração de aditi-vos químicos dos produtos comerciais. Aquando a criação, os sabonetes não seguiam as boas práticas de fabrico, os preços não estavam corretamente estabelecidos e não estavam definidos adequadamente para os diferentes produtos, os tamanhos dos sabonetes não eram consistentes e criação dos produtos foi apenas pensada com base na necessidade e não no conjunto dos produtos existentes. De modo a suportar o crescimento da empresa, foi necessário definir alguns pontos-chave, tais como a estratégia a seguir, detalhes relativos ao marketing, entre outros. As-sim, era necessário construir um plano de negócios para pensar e registar todas as in-formações. Esta foi a peça decisiva para entender se esta ocupação seria uma empresa viável, ou se não passaria de um passatempo. Será que pagará o investimento e tempo e esforço dedi-cados? Será que existe espaço no mercado para escalar o negócio? Ou estará destinada a vender para a família, os amigos e os “tolos” (family, friends and fools)? Este projeto mostra que, adotando uma estratégia “Focus” e uma estratégia de marke-ting assente na originalidade, é possível criar uma empresa sustentável que tem como foco principal responder às necessidades peculiares dos clientes mais exigentes, numa economia cada vez mais verde.
Degree: Mestrado em Gestão de Empresas
Peerreviewed: yes
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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