Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/9896
acessibilidade
Title: Alimentos Funcionais: Enquadramento sociológico e hábitos de consumo
Authors: Monteiro, Paulo
Keywords: Alimento funcional
Medicalização
Hábitos de consumo
Recurso terapêutico
Marketing
Functional food
Medicalization
Consumer habits
Therapeutic resource
Marketing
Issue Date: 2015
Publisher: CIES-IUL
Series/Report no.: CIES e-Working Paper
WP nº 200/2015
Abstract: Os alimentos funcionais constituem um produto da ciência e do marketing e alimentam um ethos consumista alavancado por uma crescente reflexividade, conhecimento e activismo por parte dos consumidores dos cuidados de saúde. Em Portugal são quase inexistentes os dados quantitativos e qualitativos sobre esta temática e a investigação em curso cruzará os resultados de um grande inquérito nacional, com 1200 inquiridos e que inclui uma secção específica sobre os AF, com a análise de uma base de dados de 500.000 transacções, na tentativa de construir perfis de consumo dos AF em Portugal. Pesquisa qualitativa posterior, por meio de grupos focais, tentará revelar as lógicas e modos de adesão dos consumidores a esta opção da modernidade reflexiva, de fronteira entre o alimento e o medicamento.
Functional foods are a product of the food science and the marketing, fuelling a consumerist ethos leveraged by a growing reflexivity, knowledge and activism by the healthcare consumers. In Portugal quantitative and qualitative data are almost inexistent, and my current research as a PhD student will cross the results of the first national food and nutrition survey, with 1200 respondents, with the analysis of half a million transactions, from a hypermarket chain´s loyalty cardholder database, to produce the portrait of profiles and consumer habits of functional foods by the Portuguese population. Further qualitative research through Focus Groups will try to uncover the logics of consumer’s adhesion to such reflexive’s modernity option, in the frontier of food and drug
Peer reviewed: Sim
URI: http://hdl.handle.net/10071/9896
ISSN: 1647-0893
Appears in Collections:CIES-WP - Working papers

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
CIES-WP200_Monteiro.pdf884.77 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.