Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/9381
Author(s): Sousa, André Henderson
Advisor: Esperança, José Paulo
Amaral-Baptista, Márcio
Date: 2014
Title: UBB expansion plan: Spain
Reference: Sousa, A. H.(2014). UBB expansion plan: Spain [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte http://hdl.handle.net/10071/9381
Keywords: Entrepreneurship
Internationalization
Brand
Merchandise
Empreendedorismo
Internacionalização
Abstract: Just like the Portuguese saying “who runs for fun does not get tired”. UBB, a textile merchandising brand for Universities has been founded by four friends in 2012. It all started when Rui and André noticed that in their university there was no official merchandising. They saw a window of opportunity of bringing something new to the fore, which was an alternative for universities to have an official merchandising line without any monetary investment. Since then UBB has been able to partner up with 6 Universities and 2 organization related to university students. Cool and with minimal design, associated with good customer service, good quality products, a consignment model (a different way of operating in this market) and passion for what they do has been the main drivers of UBB’s success. This venture has been successful in Portugal. However, Portugal is a small market for a clothing brand to be sustainable so the team has decided to start the internationalization process. The chosen country for expansion is Spain because it is the closest country, with a much larger market, and it is a door for further expansion. Based on the study conducted for Spain’s expansion, we can conclude that there is an opportunity to grow and become sustainable in a foreign country. All the assumptions were based on past experience.
Tal como o ditado Português “Quem corre por gosto não cansa”. UBB, uma marca de merchandising têxtil para as Universidades foi fundada em 2012 por quatro amigos. Tudo começou quando eu e o Rui notámos que na nossa Universidade não havia merchandising oficial. Eles notaram que havia uma janela de oportunidade de trazer algo de novo para a mesa que foi oferecer uma forma das Universidades terem uma linha oficial de merchandising sem ter de haver um investimento monetário. Desde ai, a UBB conseguiu fechar parcerias com 6 Universidades e 2 organizações ligadas ao Mercado Universitário. Um design arrojado e simplista, associado com um bom atendimento ao cliente, produtos de boa qualidade, um modelo à consignação (uma forma diferente de fazer negócio neste mercado) e paixão pelo que fazem têm sido os principais fatores do sucesso da UBB. A marca tem sido bem-sucedida em Portugal mas o mercado português é demasiado pequeno para uma empresa de personalização têxtil ter um crescimento sustentável e por isso a equipa decidiu começar o processo de internacionalização. O país escolhido para começar a expansão foi Espanha porque é o país mais próximo, tem um mercado maior e é uma porta para a continuação da expansão. Com base no estudo conduzido da expansão para Espanha é-nos possível concluir que existe uma oportunidade de crescer e da marca se tornar sustentável num mercado estrangeiro. Todos os pressupostos foram feitos com base na experiência anterior.
Degree: Mestrado em Gestão Internacional
Peerreviewed: Sim
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_andre_henderson_sousa.pdf2,19 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.