Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/9294
Author(s): Moreira, Solange Patrícia Gonçalves
Advisor: Santos, Sofia
Date: 2014
Title: Sustainable luxury: the case of Inspira Santa Marta Hotel
Reference: MOREIRA, Solange Patrícia Gonçalves - Sustainable luxury: the case of Inspira Santa Marta Hotel [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2014. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/9294>.
Keywords: Hospitality industry
Luxury
CSR practices
Case study
Industria hoteleira
Luxo
Práticas de responsabilidade social corporativa
Estudo de casos
Abstract: It is widely acknowledged that tourism is an industry with significant importance as growth driver for the world economy. Notwithstanding, the overwhelming growth of the industry over the years was accompanied by a significant dependency for natural resources, excessive consumption of non-renewable energy and waste generation (UNEP, 2011) being responsible for the increasing pressure on the environment, and which results in the industry’s contribution of 5% to total greenhouse gas emissions (Pomering, Noble, & Johnson, 2011; UNEP, 2011). Organizations have been pressured to go green and the adoption of sustainable business practices is therefore seen as an important orientation strategy in order to lessen the industry’s side effects. This study aims at addressing these issues in a specific segment of the tourism industry– the luxury hotels. The purpose is to identify the CSR practices that allow a hotel to be sustainable while providing guests a luxurious environment and without damaging the hotel’s financial position, as well as to understand to which extent is sustainability a value embedded in the hotel’s business model. To fulfill these objectives a case study approach is adopted, being Inspira Santa Marta the hotel selected for the analysis.
É amplamente reconhecido que o turismo é uma indústria com importância significativa como motor de crescimento para a economia mundial. Contudo, o crescimento da indústria ao longo dos anos tem sido acompanhado por uma dependência significativa de recursos naturais, consumo excessivo de energias não-renováveis e produção de resíduos (UNEP, 2011), sendo responsável pelo aumento da pressão sobre o meio ambiente, e que resulta na contribuição da indústria em 5% do total de emissões de gases de efeito estufa (Pomering et al., 2011; UNEP, 2011). As organizações têm sido pressionadas para se tornarem mais verdes e a adoção de práticas de negócios mais sustentáveis é, portanto, vista como uma estratégia de orientação importante a fim de diminuir os efeitos colaterais da indústria. Este estudo tem como objetivo abordar estas questões num segmento específico da indústria do turismo – os hotéis de luxo, visando assim identificar as práticas de responsabilidade social corporativa que possibilitam a um hotel ser sustentável e simultaneamente proporcionar aos hóspedes um ambiente luxuoso, sem prejudicar a sua situação financeira, e compreender em que medida é que a sustentabilidade é um valor embutido no seu modelo de negócio. Para cumprir estes objetivos, foi adoptada uma abordagem de estudo de caso, sendo o Inspira Santa Marta o hotel escolhido para a análise.
Degree: Mestrado em Gestão de Empresas
Peerreviewed: Sim
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MasterThesis_SolangeM.pdf
  Restricted Access
1,05 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.