Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/9111
acessibilidade
Title: Avaliação do processo de ensino: uma abordagem multivariada
Other Titles: Assessment of the teaching process: a multivariate approach
Authors: Marchesan, T.
Souza, A.
Menezes, R.
Keywords: Assessment
Management
Multivariate analysis
Quality
Análise multivariada
Avaliação
Gestão
Qualidade
Issue Date: 2011
Publisher: Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
Abstract: The practice of quality in university management is done with the engagement of the whole school community. The present work aims at identifying the weak and strong points of the teaching process based on students' opinions through multivariate analysis. For this study, there were elaborated questionnaires that considered the following categories of variables: students' self-evaluation, teacher's evaluation of the students and teachers' pedagogical practices. The data composed a sample that represented a participation of 87% of students enrolled in undergraduate courses at this institution. Through the internal consistency of factors, the results showed the validity of the construct that supports the teaching processes of the institution. Thus, this way of analyzing data favors a global result concerning students' perception of the teaching process.
A prática da qualidade na gestão universitária se faz com o comprometimento de toda comunidade escolar. Assim, por meio da análise multivariada, o presente trabalho objetivou identificar os pontos fortes e fracos do processo de ensino na opinião do discente. Para este estudo, foram considerados questionários que abrangeram as seguintes categorias de variáveis: autoavaliação do aluno e avaliação do docente e de suas práticas pedagógicas pelo discente. Os dados obtidos compuseram uma amostra que apresentou uma participação de 87% dos alunos matriculados nos cursos de graduação da instituição de ensino superior (IES). Os resultados mostraram, por meio de consistência interna dos fatores, a validez do constructo que dá suporte ao processo de ensino dessa instituição. Assim, essa forma de análise favorece um resultado global das percepções que os alunos têm sobre o processo de ensino.
Peer reviewed: Sim
URI: https://ciencia.iscte-iul.pt/public/pub/id/8281
http://hdl.handle.net/10071/9111
ISSN: 0103-6513
Publisher version: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-65132011005000018
Appears in Collections:BRU-RI - Artigo em revista científica internacional com arbitragem científica

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
publisher_version_aop_200708091.pdf910.2 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.