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http://hdl.handle.net/10071/8952
Author(s): | Moura, Ana de Oliveira Pais Costa |
Advisor: | Rita, Paulo Arriaga, Patrícia |
Date: | 2014 |
Title: | Consumer emotions, perceived image and behavioral intentions toward Portuguese gastronomy |
Reference: | Moura, A. O. P. C.(2014). Consumer emotions, perceived image and behavioral intentions toward Portuguese gastronomy [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/8952 |
Keywords: | Traditional food Emotions Behavioral intentions Perception of food attributes Comida tradicional portuguesa Emoções Intenções comportamentais Percepção de atributos alimentares |
Abstract: | The main aim of the present dissertation was to study the general image of Portuguese
traditional food, focusing on attribute perceptions, emotional responses and behavioral
intentions of both Portuguese and Foreigners. Overall, we expected that Portuguese
perceptions, emotions and behavioral intentions regarding traditional Portuguese food would
differ from foreigners. Participants (N= 100 college students; 66 females, 44 males; 47
Portuguese and 53 foreigners; age between 18-65 years; M = 26.8 years), were asked to
evaluate their emotional responses, attributes and behavioral intentions regarding 28 food
images (14 traditional-Portuguese; 14 non-traditional), while skin conductance responses
were being registered. Body dissatisfaction and food neophobia were also evaluated for
control purposes. We found that although foreigners are familiar to Portuguese traditional
food and consider it stimulating and tasty, they perceive it as unhealthy, difficult to prepare
and to find. These results could be useful for the Portuguese gastronomy sectors to improve
their image and focus on their target audience. O principal objectivo desta dissertação é estudar a imagem da comida tradicional portuguesa de forma geral, com enfoque na percepção de atributos, respostas emocionais e intenções comportamentais de portugueses e estrangeiros. Esperamos que as percepções, emoções e as intenções comportamentais dos portugueses sejam distintas das dos estrangeiros em relação à comida portuguesa. Foi pedido aos participantes da experiência (N= 100; 66 mulheres, 44 homens; 47 portugueses e 53 estrangeiros; com idades entre os 18-65 anos; M = 26.8 anos) que avaliassem 28 imagens de comida (14 comida tradicional portuguesa; 14 não tradicional) em relação às suas emoções, os atributos das comidas e as intenções comportamentais, enquanto se media a condutividade da pele e se registavam os resultados. Para efeitos de controlo também se avaliou a insatisfação corporal e a neofobia alimentar. Descobrimos que embora os estrangeiros estejam familiarizados com a comida portuguesa e a considerem estimulante e saborosa, esta é percepcionada com pouco saudável e difícil de preparar e de se encontrar. Estes resultados podem ser úteis para os sectores da gastronomia portuguesa melhorarem a sua imagem e focarem-se mais no seu público alvo. |
Degree: | Mestrado em Marketing |
Peerreviewed: | Sim |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
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