Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/8805
Author(s): | Wahnon, Sofia |
Advisor: | Verde, José Filipe |
Date: | 2014 |
Title: | Os 'Homens-Filhos': Tradição humanística e discurso antropológico sobre a infância e a enculturação das crianças |
Reference: | Wahnon, S. (2014). Os 'Homens-Filhos': Tradição humanística e discurso antropológico sobre a infância e a enculturação das crianças [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/8805 |
ISBN: | 978-989-732-645-5 |
Keywords: | Antropologia da infância Caçadores-recoletores Diálogo Enculturação Hermenêutica Etnia Mbuti -- Mbuti ethnic group Utku Anthropology of childhood Dialogue Enculturation Hermeneutics Hunter-gatherers |
Abstract: | Através de pesquisa teórica esta tese teve como principal objetivo ir ao encontro do tema da “enculturação infantil”. Tema
que representa hoje para a antropologia da infância uma “lógica
adulta”, que supostamente ignora o “ponto de vista” e a
capacidade de “agência” das crianças. A par do balanço
bibliográfico crítico sobre este cenário, estabeleceu-se um
diálogo com dois grupos remotos de caçadores-recoletores,
clássicos da primitividade, que longe de protagonizarem uma
educação livre mostraram porque cresciam as suas crianças a
quererem tornar-se adultos com valor. Uma mais-valia para a
recuperação do tema em análise, que tal como no passado pode
continuar a instituir significados comuns entre “nós” e os
“outros”. Through bibliographical research this thesis set its main goal in recovering the old theme of “children's enculturation”, seen by the bulk of today's anthropology of childhood much as an “adult-centric logic” that supposedly suppresses the children's “point of view” and ignores their capacity to “agency”. Together with a critical bibliographical review over such scenario, we have established a dialogue with two remote groups of huntergatherers, a classic of primitivity, that instead of representing, as many times admitted, a carefree type of education, were able to show us rather clearly how their children grew up desiring to become valuable adults. A good expectation for the theme's recovery, that similarly to what it did in the past is able still today to establish a common ground between “we” and “they”. |
Degree: | Doutoramento em Antropologia |
Peerreviewed: | Sim |
Access type: | Restricted Access |
Appears in Collections: | T&D-TD - Teses de doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
phd_sofia_wahnon.pdf Restricted Access | 1,38 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.