Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/8761
Author(s): | Neves, Susana Aires Fonseca |
Advisor: | Pinto, Paulo Tormenta Paio, Alexandra |
Date: | 2014 |
Title: | Arquitetura ou revolução: learning from the satellite: processos arquitetónicos: tradicionais vs digitais |
Reference: | Neves, S. A. F.(2014). Arquitetura ou revolução: learning from the satellite: processos arquitetónicos: tradicionais vs digitais [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/8761 |
Keywords: | Processos arquitetónicos Processos tradicionais Processos digitais Mark Burry Participação Processes in architecture Traditional processes Digital processes Participation |
Abstract: | presente trabalho de investigação aborda o processo arquitetónico centrado nas possibilidades
e necessidades do arquiteto em utilizar um conjunto de ferramentas específicas que lhe permitem alcançar
a solução conceptual. Na contemporaneidade o arquiteto tem ao seu dispor uma vasta variedade de novas
tecnologias digitais para conceptualizar e construir os seus projetos. Este fato tem permitido caraterizar os
processos arquitetónicos como tradicionais ou digitais.
Focado nesta relação o trabalho que se apresenta tem como objetivo fazer uma caraterização
dos dois processos através da análise do processo de Mark Burry para a Sagrada Família em Barcelona,
Espanha. A descrição deste caso de estudo permitiu compreender o papel das novas tecnologias digitais
nas várias etapas do projeto. Bem como, promover a sua utilização na vertente prática da unidade
curricular de projeto final de arquitetura (PFA).
Com base nos objetivos definidos e metodologia aplicada, o presente trabalho estrutura-se em
três fases: (1) caracterização dos processos tradicionais e dos processos digitais, fundamentada numa
breve descrição histórica e em exemplos a nível nacional e internacional; (2) análise do processo projetual
de Mark Burry na Sagrada Família, como caso paradigmático da necessidade de aplicação prática de
ambos os processos; e (3) a experimentação dos processos e suas etapas no projeto da Escola Básica
de 1º Ciclo da Portela, Lisboa. his research paper discusses the architectural process focusing on the possibilities and needs of the architect to use a specific set of tools that allow to achieve a conceptual solution. Nowadays the architect has a wide range of new digital technologies to conceptualize and build projects. This has allowed to characterize the architectural processes as traditional or digital. Focused on this connection the work presented here is aimed to make a characterization of the two processes by analyzing the process of Mark Burry for the Sagrada Família church in Barcelona, Spain. Through the description of this case of study it is possible to understand the role of digital technologies in various stages of the project. As well as promoting its use in practical aspects of the course Final Project in Architecture (PFA). Based on the defined goals and methodology applied, this paper is divided into three phases: (1) characterization of traditional processes and digital processes, based on a brief historical overview and examples on the national and international level; (2) analysis the design process from Mark Burry in the Sagrada Família church, as a paradigmatic case of the need for practical application of both processes; and (3) the testing of the processes and their steps in the project of a primary school (Escola Básica 1º Ciclo) at Portela, in Lisbon. |
Degree: | Mestrado Integrado em Arquitetura |
Peerreviewed: | Sim |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_susana_aires_neves.pdf | 149,66 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.