Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/8578
Author(s): Miguel, Andreia Vazão
Advisor: Silva, António Vieira da
Santos, Maria Conceição
Date: 2013
Title: Challenges faced by a Portuguese IT company on the decision of entering and competing in international markets
Reference: Miguel, A. V. (2013). Challenges faced by a Portuguese IT company on the decision of entering and competing in international markets [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/8578
Keywords: Portuguese IT company
Internationalization
Global strategy
Tecnologia da informação -- Information technology
Empresa IT portuguesa
Internacionalização
Estratégia global
Tecnologias de informação
Abstract: The aim of this corporate project is to exemplify the methodology that companies can adopt in an eventual internationalization strategy, regardless of their origin, culture, size and resources. In recent years, domestic and international economic environments have provoked great instability in society at all levels and in several areas of business. People and companies feel the need to change strategies, reinvent processes, implement solutions and find new markets across borders. This paradigm shift is felt so much more by a Company; the more increasing globalisation is, in the consumption and operations in the sector where it operates. In product development and computer services and information management, competitive advantage is highly dependent on the development of technology and standardization of globally compatible operations, but it also has to adapt to a business customer that increasingly operates in an international environment. In this context, this project aims to identify the products and services of a Portuguese IT Company, susceptible to internationalize without suffering adaptation and significant investment in the respective markets. During the process of data collection questionnaires were used and interviews with managers from all Business Units of the Company were undertaken. Subsequently, the information gathered was presented to the Company's CEO, representative of the Executive Committee, in order to match the perspectives of those managers with the strategic objectives of the board. Since the Company being analysed is Portuguese it should be noted that PALOPS and LATAM markets are of interest.
Pretende-se com este Projeto Corporativo exemplificar a metodologia que as empresas podem adotar numa eventual estratégia de internacionalização, independentemente da sua origem, cultura, dimensão e recursos. Nos últimos anos a conjuntura económica nacional e internacional têm provocado grandes instabilidades na sociedade a todos os níveis e nas mais diversas áreas de negócio. As pessoas e as empresas sentem a necessidade de mudar estratégias, reinventar processos, implementar soluções e descobrir novos mercados além-fronteiras. Esta viragem de paradigma é tanto mais sentida por uma empresa, quanto mais crescente a globalização no consumo e operações do sector onde se insere. No desenvolvimento de produtos e serviços informáticos e de gestão de informação, a vantagem competitiva está muito dependente do desenvolvimento de uma tecnologia e padronização de operações compatíveis mundialmente, mas também de se adaptar a um cliente empresarial que opera cada vez mais num contexto internacional. Neste contexto, este projeto tem como objetivo identificar os produtos e serviços de uma empresa portuguesa de IT, suscetíveis de internacionalizar sem que tenham de sofrer adaptações e investimento significativos nos respetivos mercados. Durante o processo de recolha de informação foram aplicados questionários e realizadas entrevistas aos gestores de todas as unidades de negócio da empresa. Posteriormente, a informação recolhida foi apresentada à ao CEO, representante da Comissão Executiva da empresa com o intuito de fazer o match das perspetivas dos gestores com os objetivos estratégicos da comissão. Sendo a empresa em análise portuguesa importa referir que os PALOPS e os LATAM são mercados de interesse.
Degree: Mestrado em Gestão Internacional
Peerreviewed: Sim
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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