Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/8500
Author(s): Mocho, Luis Miguel Sameiro de Sousa da Cruz
Advisor: Nascimento, Generosa Gonçalves do
Date: 2014
Title: Redesign de uma escola particular: estudo de caso
Reference: Mocho, L. M. S. S. C.(2014). Redesign de uma escola particular: estudo de caso [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/8500
Keywords: Gestão
Avaliação
Estratégia
Desempenho
Management
Evaluation
Strategy
Performance
Abstract: Num tempo de constantes alterações sociais, as organizações que não se adaptam acabam por sucumbir perante aquelas que satisfazem melhor as necessidades dos seus clientes. O mercado também dita as leis. Neste aspecto, as organizações escolares precisam igualmente de responder à exigência deste mercado que tem nos conceitos de eficácia e eficiência os seus maiores aliados. O objecto de estudo é um colégio particular situado na zona de Lisboa. Através da análise da envolvente externa e interna, fez-se uma proposta de reorganização visando o redesenho da estratégia e a criação de uma nova dinâmica com base no modelo de Wheelen & Hunger (2012). Partindo da visão e da missão, definiram-se os objectivos e as políticas para, por fim, implementar a estratégia e proceder à sua avaliação. Foram desenvolvidos instrumentos de suporte tais como um Balanced Scorecard e um modelo de avaliação de desempenho, onde se integra um mapa de gestão das competências.
In a period of constant social changes, organizations that do not adapt eventually succumb to those that best meet the needs of its customers. Competition also dictates laws. As such, school organizations must look for ways to meet the needs of a market that has the concepts of effectiveness and efficiency as their greatest allies. In this project, the object of study is a private educational institution located in the Lisbon area. Through an analysis of its external and internal environment, a reorganizational proposal was submitted in order to redesign the school’s strategy and create a new dynamic based on the 2012 Wheelen & Hunger model. Starting with the definition of its vision and mission, objectives and policies were defined to ultimately implement a strategy and proceed with its subsequent evaluation. To accomplish this task, it was necessary to develop support tools such as a Balanced Scorecard and a performance evaluation model, in which a map measuring core competencies was included.
Degree: Mestrado em Administração Escolar
Peerreviewed: Sim
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_luis_sousa_mocho.pdf970,32 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.