Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/8012
acessibilidade
Title: Consumer attitudes and perceptions towards medicine types: brand medicines versus generic medicines
Authors: Francisquinho, Ana Margarida Nunes
Orientador: Marques, Susana Henriques
Keywords: Medicine type
Consumer behaviour
Branding
Issue Date: 2013
Citation: FRANCISQUINHO, Ana Margarida Nunes - Consumer attitudes and perceptions towards medicine types: brand medicines versus generic medicines [Em linha]. Lisboa: ISCTE, 2013. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/8012>.
Abstract: Portugal, like the rest of the world, is going through a huge economic crisis, in this sense; other types of product emerge to meet consumer needs and the country's economy. In fast moving consumer goods, arise distributors brands, parallel in Pharmaceutical Industry and market, arise brands with Generic medicines. These medications come with a much lower cost to the consumer and present the same quality of the correspondent Brand medicines. In Portugal, these drugs have become a success story, recognized by the European Medicines Association (Gonçalves, 2009), which is related with the governmental measures adopted by governments, since the introduction of this type of medication in Portuguese market, as the creation of reference prices. However, this growth could have been even greater if it had not been observed a low rate of prescription in an initial phase. In this study, in order to understand how to enhance the consumption of these drugs and understand why in many cases Brand medicines are still elected as the first choice, the researcher proposed to observe the consumer due to its active and participatory on their health. As such, through a questionnaire, subjects were approached and questioned regarding the attitude and behavior towards the two types of medications and performed a subsequent statistical analysis. The results of this research focus on consumer perceptions about the Generic drugs, the impact that the sources of information and new technologies have on consumer behavior, perception of quality and sense of security concerning both types of medicines and intent of repeating the purchase in the future.
Portugal, assim como o resto do Mundo, está a atravessar uma enorme crise económica, neste sentido, surgem outros tipos de produto para fazer face às necessidades do consumidor e à economia do país. No grande conumo surgem as marcas de distribuidor, paralelamente na Indústria e mercado farmacêutico, surgem as marcas de medicamentos Genéricos. Estes medicamentos surgem com um custo bastante inferior para o consumidor e apresentam-se coma mesma qualidade dos medicamentos de Marca correspondentes. Em Portugal, estes medicamentos tornaram-se um caso de sucesso, reconhecido pela Associação Europeia de Medicamentos (Gonçalves, 2009), o que está relacionado com as medidas governamentais adoptadas pelos vários governos, desde a introdução deste tipo de medicamentos no mercado Português, como é o caso da criação de preços de referência. Contudo, este crescimento poderia ter ainda sido maior, caso não se tivesse observado a baixa taxa de prescrição inicial. Neste estudo, de forma a perceber como se poderá aumentar o consumo destes medicamentos e compreender o porquê de em muitos casos ainda serem eleitos como primeira escolha os medicamentos de Marca, o investigador propôs-se a observar o consumidor devido ao papel ativo e participativo que este tem na sua saúde. Como tal, através de um questionário, foram abordados e questionados temas relativos a atitude e comportamento perante os dois tipos de medicamentos e realizada uma posterior análise estatística. Os resultados desta investigação centram-se na percepção do consumidor sobre os medicamentos Genéricos, o impacto que as fontes de informação e novas tecnologias têm no comportamento do consumidor, a percepção de qualidade e sentimento de segurança relativo a ambos os tipos de medicamentos e a intenção de repetição de compra no futuro.
Description: Mestrado em Marketing/ JEL Classification System: M3, I1
URI: http://hdl.handle.net/10071/8012
Thesis identifier: 201052997
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
FINAL_ TESE _ ANA FRANCISQUINHO.pdf2.67 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.