Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/7773
acessibilidade
Title: Football fandom online: a globalização dos fãs e o impacto das identidades no ambiente digital
Authors: Gouveia, Célia Maria Carvalho
Orientador: Cardoso, Gustavo Alberto Guerreiro Seabra Leitão
Vieira, Jorge Samuel Pinto
Keywords: Fãs
Futebol
Identidade
Globalização
Facebook
Fans
Football
Identity
Globalization
Issue Date: 2013
Citation: GOUVEIA, Célia Maria Carvalho - Football fandom online: a globalização dos fãs e o impacto das identidades no ambiente digital [Em linha]. Lisboa: ISCTE, 2013. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/7773>.
Abstract: Partindo da ideia de que o futebol constitui um campo privilegiado de acesso ao estudo das diversas realidades sociais e que os significados culturais assumem diferentes sentidos à medida que a tecnologia ocupa um espaço cada vez maior na vida das pessoas. A presente dissertação desenvolve uma investigação sobre fãs de futebol que tem em comum como canal de ligação, a Rede Social Facebook. A parte teórica explica a investigação em três principais patamares interligados: identidade e comunidades; cultura de fãs e Redes Sociais. Na metodologia utilizada para desenvolver o trabalho, privilegiamos a pesquisa por inquirição online, através de um questionário partilhado na Rede Social Facebook, questionário este que chegou a setenta e dois países distribuídos por seis continentes. Argumenta-se, a partir das conclusões obtidas e de várias perspetivas críticas, qual o significado de ser um fã de futebol através dum canal de mediação e de que forma as comunidades de fandom de futebol podem ser fundamentais pela chamada “economia de emoções”.
Based on the idea that football constitutes a privileged field access of study to the different social reality and the cultural signification take on different meanings as technology plays an increasingly larger space in people's lives. This thesis develops an investigation into football fans that have in common a channel connection, the Facebook Social Network. The theoretical framework explains the research in particular look in at three interrelated levels: cultural identities, communities, football fan culture and social networks. In the methodology used to develop the investigation, we focus on the search for online survey through a shared questionnaire in the social network Facebook. This survey has reached up to seventy-two countries on six continents. It is argued, based on the conclusions obtained from various critical perspectives, the meaning in being a football fan through a mediation channel and how fandom football communities can be fundamental by the "economy of emotions."
Description: Mestrado em Comunicação, Cultura e Tecnologias de Informação
URI: http://hdl.handle.net/10071/7773
Thesis identifier: 201012596
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
DISSERTAÇÃO - Célia Gouveia.pdf3.69 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.