Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/7472
acessibilidade
Title: A utilização de castigos como prática educativa em contextos escolares multi-étnicos
Authors: Costa, Claudia Nepomuceno Pinto
Orientador: Monteiro, Maria Benedicta Vassalo Pereira Bastos
Keywords: Castigos
Composição-étnica
Crenças
Educação
Práticas
Sala de aula
Valores
Punishment
Ethnic composition
Beliefs
Education
Practice
Classroom
Values
Issue Date: 2013
Citation: COSTA, Claudia Nepomuceno Pinto - A utilização de castigos como prática educativa em contextos escolares multi-étnicos [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2013. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/7472>.
Abstract: Esta dissertação visou a compreensão do significado da prática do castigo para os professores, em sala de aula, tendo em conta as suas crenças, valores e expetativas acerca da educação das crianças e do desempenho dos alunos. Relativamente à composição étnica da escola pretende-se compreender o seu efeito, enquanto fator contexto, na perceção da eficácia de práticas de castigo na sala de aula. Observámos que as professoras do primeiro ciclo apresentam crenças e valores diversos em relação à educação das crianças, nomeadamente: compreendem que os seus alunos precisam de ser ensinados cada uma sua maneira, que só fazem bem em estar na escola com crianças diferentes, valorizam atributos positivos dos alunos quando forem adultos, tais como, independentes, bem-educados e competentes. No que diz respeito a perceção da eficácia de práticas de castigo, salientaram-se as de natureza punitiva como, isolar, abanar o braço, dar um ´caldo`, considerámos como práticas nada eficazes. A composição étnica revelou ser um forte importante, tanto em relação a crença tradicionais das professoras como à sua perceção de eficácia de práticas de castigos: quanto maior é a percentagem de minorias étnicas na escola maior é a perceção de eficácia de práticas de autoridade explicada e de castigos e punições para corrigir comportamentos desviantes.
This research aimed to understand the meaning of the practice of punishment for teachers in the classroom, taking into account their beliefs, values and expectations about children's education and school achievement. Regarding the ethnic composition of the school, as a factor of context, it is intended to check whether it can explain teachers’ perception of the effectiveness of punishment practices in the classroom. We observed that the teachers of the first cycle share different beliefs and values in relation to the education of children, in particular: they understand that their students need to be taught each in his/her way, that they benefit from being in a school with different children, they value the positive attributes for their students as adults, such as independent, well-educated and competent. As regards the perception of the effectiveness of punishment, some practices are pointed out as punitive, such as isolating, shaking the child’s arm, giving a 'slap', and they are considered as non-effective. The ethnic composition was found to be an important factor, both in relation to traditional beliefs of the teachers as to their perception of effectiveness of punishment practices: the greater the percentage of ethnic minorities in school the greater the perception of effectiveness of authoritative practices and of punishments to correct deviant behavior.
Description: Dissertação submetida como requisito para a obtenção do grau de Mestre em Psicologia Comunitária e Proteção de Menores / 3000- Psicologia Social3500- Psicologia Educacional
URI: http://hdl.handle.net/10071/7472
Thesis identifier: 201061570
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
dissertação 28.1final.pdf1.64 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.