Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/6905
Author(s): | Bussotti, Luca |
Date: | 2013 |
Title: | Analysis Of The Press Coverage Environmental Risk Of Mozambique: The Mozal Bypass case and newspaper “Notícias” and “O País” |
Volume: | 5 |
Number: | 10 |
Pages: | 28-40 |
ISSN: | 2027-1557 |
Keywords: | Mozambique Mozal Bypass Environmental risk Press Moçambique Risco ambiental Imprensa Jornal “Notícias” Jornal “O País” |
Abstract: | This article aims at verifying the way in which the
Mozambican press covered the environmental risk
caused by the activity of the multinational Mozal
(Mozambique Aluminium). This company worked
without filters, for 137 days, between 2010 and
2011, emitting polluting gases directly into the air
(“Bypass”). The investigation intends to understand
how the two main Mozambican daily newspapers,
“Notícias” and “O País”, approached this issue. The
methodology used has been quantitative (i.e. the
number of articles edited and the sources used)
as well as qualitative (i.e. content analysis, with
the help of conceptual semantic maps) in nature.
The theoretical basis of the research was the
Social Amplification of Risk Framework (SARF). The
investigation showed that the coverage, instead of
clarifying the real environmental risks arising from
the Bypass, was used for political leverage either in
favour of or against the decisions of the Government. O artigo pretende verificar o tipo de cobertura feito pela imprensa moçambicana relativamente ao risco ambiental derivante da actividade da multinacional Mozal (Mozambique Alluminium). Esta empresa trabalhou sem filtros, durante 137 dias, entre 2010 e 2011, emitindo para o ar de forma directa os seus gases poluentes (“Bypass). A pesquisa visa perceber como os dois diários moçambicanos de maior difusão, “Notícias” e “O País”, abordaram tal questão. As técnicas usadas foram quantitativas (números de artigos publicados e das fontes usadas) e qualitativas (análise do conteúdo, com o auxílio de mapas semântico-conceituais), usando a teoria da Amplificação Social do Risco (SARF) A investigação mostrou que a cobertura foi orientada não tanto para esclarecer o efectivo risco ambiental derivante do Bypass junto às populações locais, quanto como alavanca polémica de tipo político, em favor ou contra as decisões tomadas pelo Governo. |
Peerreviewed: | Sim |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | CEI-RI - Artigos em revista científica internacional com arbitragem científica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
mozaleng.pdf | 773,77 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.