Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/6643
Author(s): Martins, Alexandra Maria Miranda Pinheiro
Advisor: Ramalho, Nelson Campos
Morin, Estelle M.
Date: 2012
Title: Rescuing emotional intelligence from the curse of fragmentation: Towards an integrative framework
Reference: Martins, A. M. M. P. (2012). Rescuing emotional intelligence from the curse of fragmentation: Towards an integrative framework [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/6643
ISBN: 978-989-732-422-2
Keywords: Inteligência emocional
Personalidade
Bem-estar
Saúde
Desempenho académico
Empenhamento no trabalho
Comprometimento organizacional
Meta-análise
Nãolinear
Emotional intelligence
Personality
Health
Academic performance
Wellbeing
Work engagement
Organizational commitment
Meta-analysis
Nonlinear
Abstract: A evolução das publicações sobre Inteligência Emocional (IE) mostra um interesse crescente neste tópico, tanto na literatura científica, como popular. No entanto, a ausência de uma abordagem consensual de conceptualização e medição traduz-se em três pressupostos que prejudicam a construção do conhecimento. O primeiro é o de que as abordagens existentes são mutuamente exclusivas; o segundo assenta na ideia de que é inevitável este tipo de constructo ser demasiado inclusivo; e o último assume que a IE é redundante face a outras variáveis na predição de resultados importantes para os indivíduos e as organizações. O presente trabalho desafia estas suposições (a) propondo uma estrutura integrativa que inclui as principais abordagens de estudo da IE numa estrutura multicamadas; (b) propondo e testando empiricamente os componentes-chave que medem os aspectos essenciais da IE; e finalmente (c) usando modelos não-lineares para testar empiricamente o valor acrescentado da IE enquanto mediadora entre a personalidade e resultados relevantes, como o sucesso académico, empenhamento no trabalho e comprometimento organizacional. Os resultados indicam que é possível encontrar um modelo válido de componentes-chave para conceptualizar a IE de uma forma parcimoniosa (estudos 1 e 2) e que, além de estar significativamente relacionada com a saúde numa revisão meta-analítica (estudo 3), a IE prediz o sucesso académico (estudo 4), o empenhamento no trabalho e o comprometimento organizacional (estudo 5) acima da personalidade. Globalmente, o presente trabalho destaca a necessidade de construir conhecimento convergente neste campo de pesquisa e explorar modelos não-lineares para melhor compreender a sua natureza e dinâmica.
The evolution of publications on Emotional Intelligence (EI) shows an increasing interest in this topic, both in the popular and scientific literatures. However, the absence of a consensual conceptualization and measurement approach translates into three assumptions that are hampering knowledge building. The first is that the extant approaches are mutually exclusive; the second is based on the idea that over inclusiveness is inevitable in this sort of constructs; and the last assumes that EI is redundant with other variables in the prediction of important outcomes for individuals and organizations. The present work challenges these issues by (a) proposing an integrative framework that includes the main approaches to the study of EI in a multi-layer structure; (b) proposing and empirically testing the core components that measure the essential aspects of EI; and finally (c) using nonlinear models to empirically test the added value of EI as a mediator between personality and relevant outcomes such as academic success, work engagement and organizational commitment. Results indicate that it is possible to find a valid core components model to conceptualize EI in a more parsimonious way (studies 1 and 2); and that besides being significantly associated with health in a meta-analytic review (study 3), EI predicts academic success (study 4), work engagement and organizational commitment (study 5) over and above personality. Overall, the present work highlights the need to build convergent knowledge in this research field and to explore nonlinear models to better grasp its nature and dynamics.
Degree: Doutoramento em Psicologia
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
phd_alexandra_miranda_martins.pdf2,05 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.