Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/6209
Author(s): Silva, Lília Marisa Lopes da
Advisor: Assis, Rui
Date: 2012
Title: Avaliação da Performance operacional de um armazém automático
Reference: Silva, L. M. L. (2012). Avaliação da Performance operacional de um armazém automático [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/6209
Keywords: Armazém automático
Estrutura de objetivos
Métrica-mérito
Balanced Scorecard
Performance
Automatic warehouse
Structure of objectives
Metric-merit conversions
Abstract: O Grupo Luís Simões opera em diferentes sectores de atividade: o transporte de mercadorias, a logística, a manutenção e comercialização de viaturas, rent-a-cargo e seguros. Este estudo centra-se na empresa Luís Simões Logística Integrada, a qual se dedica à vertente logística do Grupo. O armazém automático foi desenvolvido para fazer face à competitividade sentida no sector, este armazém inclui uma vertente automática e convencional. Para medir a performance do armazém existem, atualmente, três indicadores, os quais, na nossa opinião, se revelam insuficientes. Após descrever alguns conceitos teóricos para enquadramento do estudo, segue-se a elaboração da proposta de uma estrutura de objetivos e indicadores para avaliar, numa base periódica, o desempenho do armazém. A estrutura foi desenhada tendo por base o BSC da organização e focou-se na perspetiva dos “processos internos”. Para medir a performance do armazém foram definidos três grandes objetivos: 1) “melhorar a previsibilidade”, 2) “melhorar a disponibilidade dos equipamentos” e 3) “aumentar a fluidez”. Estes objetivos encontram-se subdivididos em 16 objetivos repartidos por quatro níveis hierárquicos. Cada um destes objetivos é medido por métricas, cada uma adequada ao respetivo objetivo. Os vários níveis da estrutura, bem como os objetivos dentro de cada nível foram ponderados, de modo a ter em conta a importância relativa atribuída pela Gestão. Foram selecionadas as métricas adequadas a cada objetivo e foram criadas funções de conversão destas métricas em mérito. Esta conversão foi efetuada através de um processo de conversão gráfica como apoio do EXCEL. Por último, foi realizada uma análise da sensibilidade do mérito global a variações (melhorias) de cada métrica, de modo a identificar os objetivos que mais contribuem para o mérito global ou para o aumento da performance do armazém e priorizar eventuais ações de melhoria.
The Luís Simões Group operates in different sectors: cargo transport, logistics, vehicle trade and maintenance, rent-a-cargo and insurances. The present thesis focuses on the company Luís Simões Logística Integrada, which deals with all the logistic matters for the Group. The automatic warehouse was developed to face the competition in the sector, with a conventional and automated component. In order to measure its performance, there are currently three indicators, which, in our opinion, seem to be insufficient. We will first define some theoretical concepts to provide a context to the analysis. Then, we will present a proposal for a structure of objectives and markers to evaluate the performance of the warehouse on a timely basis. The structure was designed in accordance to the Balanced Score Card of the organization and was based on the “internal processes” perspective. This structure was then arranged in a hierarchical fashion, accommodating four levels of objectives: three top level objectives, eight intermediate objectives and sixteen operational level objectives. Each one of the operational objectives is measured by an appropriate metric. . The three top level objectives to assess the performance of the warehouse are: 1) To improve the predictability, 2) To enhance the equipment availability, and 3) To increase the pallet flow. The different objectives were then weighted at each of the four levels taking into consideration priorities established by Management. Appropriate metrics for the operational objectives were selected and converted into a scale of merit. This conversion was accomplished by 3rd degree polynomial function assisted graphically by EXCEL. Finally, we have analyzed how the variations (improvements) of each metric impact the global merit by carrying out a sensitivity analysis. The main goal is to identify which objectives contribute the most to the global merits, that is, to the improvement of the warehouse performance and, prioritize possible measures of action. Key Words:
Degree: Mestrado em Gestão de Serviços e da Tecnologia
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_lilia_lopes_silva.pdf
  Restricted Access
1,57 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.