Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/6041
Author(s): | Silva, Rui da |
Date: | Sep-2013 |
Title: | Globalização e Currículo: Atores e Processos. Um Estudo Exploratório na Guiné-Bissau |
ISBN: | 978-989-97836-5-2 |
Keywords: | Globalização Guiné-Bissau Agendas globalmente estruturadas |
Abstract: | Os sistemas educativos possuem um grande potencial para explorar as
questões inerentes à(s) globalização(ões), tendo esta(s) ao longo do tempo
vindo a influenciar a educação e o currículo a vários níveis, contribuindo
para a criação de paradoxos e tensões e para a crescente importância que
vem sendo dada à educação. Esta comunicação pretende inferir em que
medida agendas globalmente estruturadas interferem/influenciam as
decisões curriculares a nível nacional na área da educação, tendo como
foco a Guiné-Bissau. Para tal, recorre-se a um corpus documental, para a
realização de análise de conteúdo de dados invocados de forma a colocar
em evidência o conteúdo manifesto. São também utilizadas notas de
campo, recolhidas no período de setembro de 2009 a julho de 2011. Over time, national school systems have great potential for exploring globalisation questions, which have come to influence education and curriculum at various levels and have contributed to the creation of paradoxes and tensions and to the growing importance of education. This paper explores to what extent globally structured education agendas interfere with or influence curriculum decisions at the national level in developing countries. It focuses on Guinea-Bissau, a peripheral country on the world stage. We used content analysis of a corpus of documents to demonstrate manifest and latent content. The study also draws on field notes collected from September 2009 to July 2011. |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | CEI-CLN – Capítulos de livros nacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SILVA_COOPEDU.pdf | 273,91 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.