Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/6023
Author(s): | Lima, Sandra Maria Silva de |
Date: | Sep-2013 |
Title: | Direito e Legislação no Mosaico Intercultural entre Professores Indígenas no Brasil |
ISBN: | 978-989-97836-5-2 |
Keywords: | Pluralismo jurídico Formação intercultural Saberes indígenas Monismo estatal Visibilidade Direito Legal pluralism Intercultural training Indigenous knowledge State monism Visibility Law |
Abstract: | As políticas educacionais para indígenas resultaram do protagonismo
por autonomia e conhecimento da sociedade brasileira. A Faculdade
Indígena Intercultural da Universidade do Estado de Mato Grosso oferece
desde 2001 licenciaturas específicas para indígenas. Na disciplina
Direito e Legislação realizada em 2008 estudantes universitários
de 12 etnias contextualizaram estudos com a comunidade sobre pluralismo
jurídico. O mosaico intercultural possibilitou diálogos sobre
Direito Ocidental, Indigenista e Indígena. Discutiram aspectos como
institucionalização, Socioambientalismo e Antropologia Jurídica. Indagaram
se os princípios do ensino superior contemplam os anseios
para uma educação diferenciada, comunitária, específica, multilíngue
e multicultural. Realmente acontece visibilidade jurídica na legislação
brasileira? Produziram textos sobre problemáticas sociais, tolerância,
saberes étnico-culturais e científicos possibilitando desmistificar o monismo
estatal, as práticas de integração e assimilação. Education policies for Indians resulted from their bid for independence and knowledge of Brazilian society. The Intercultural Indigenous School at University of Mato Grosso has offered degrees specific to indigenous people since 2001. In Law and Legislation, a subject lectured in 2008, students of 12 ethnic groups contextualised studies with the community on legal pluralism. The Intercultural Mosaic Law dialogues discussed western, indigenous and Indian-related law. They addressed issues such as institutionalisation, socio-environmentalism and legal anthropology. They looked into whether the principles of higher education catered for the desire for a different, community-specific, multilingual and multicultural education. Is there really legal visibility in Brazilian legislation? They produced articles on social issues, toleran210 ce and scientific, ethnic and cultural knowledge thereby demystifying state monism and integration and assimilation practices. |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | CEI-CLN – Capítulos de livros nacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Lima_COOPEDU.pdf | 184,33 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.