Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/5235
Author(s): Belo, Berta Cruz dos Santos Guerra
Advisor: Seabra, Teresa
Date: 2010
Title: Os processos de produção do insucesso escolar: O ponto de vista dos alunos
Reference: Belo, B. C. dos S. G. (2010). Os processos de produção do insucesso escolar: O ponto de vista dos alunos [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/5235
Keywords: Insucesso escolar
Aluno -- Student
Escola
Professor -- Professor
School failure
School
Abstract: A presente investigação visa reflectir sobre o insucesso escolar, na perspectiva dos alunos. Foram recolhidos relatos desta vivência por parte de alguns alunos com insucesso escolar, de modo a elaborar um quadro compreensivo desta problemática. Recorreu-se a entrevistas semi-estruturadas a onze alunos, que tivessem na sua vida escolar experiência de insucesso, verificando-se diferenças entre o número de reprovações e os cursos que frequentam. Este estudo veio revelar que os alunos com experiência de insucesso escolar atribuem, em especial, a si próprios a responsabilidade pelo seu fracasso. Para além deste denominador comum, foi possível detectar particularidades de acordo com o maior ou menor número de reprovações, o que permitiu identificar dois modos diferenciados de vivenciar a sua situação de insucesso escolar : "viver com esperança" e "viver com arrependimento".
The goal of this investigation is to find a little bit more about the poor school performance, on the point of view of students themselves. I picked-up some reports of these experiences, taken from several pupils living school failures, to get a comparative notice-board on this matter. I´ve got some semi structured appointments from eleven pupils, having school failures on their school lives. The number of failures is not the same, such as the courses in which the pupils are now. This study shows, first of all, that the pupils experiencing school failure, lay to themselves a special responsibility for their failures. Beyond this common denominator, it was possible to detect peculiarities according to the number of the failures, what allowed to identify two different ways to live their situation of school failure: "live with hope" and "live with regret".
Degree: Mestrado em Educação e Sociedade
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_berta_guerra_belo.pdf509,74 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.