Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/5230
Author(s): Sendi, António Ornelle
Advisor: Robalo, António
Date: 2010
Title: Análise estratégia ao segmento de telecomunicações móveis em Moçambique
Reference: Sendi, A. O. (2010). Análise estratégia ao segmento de telecomunicações móveis em Moçambique [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/5230
Keywords: Gestão estratégica
Estratégias competitivas
Atractividade
Competitividade -- Competitiveness
Strategic management
Competitive strategies
Attractiveness
Trabalho de projeto -- Project work
Mestrado
Abstract: O segmento de telecomunicações móveis é caracterizado por intensa competitividade entre os operados instalados que repartem entre si o mercado e as receitas por ela gerada. Para tanto, as empresas imprimem estratégias competitivas de atracção e retenção dos clientes por forma a garantirem melhores resultados financeiros. Neste perspectiva, a presente pesquisa foi conduzida com base em informações sobre o ambiente que as empresas deste segmento operam. Ela tem por objectivo descrever o ambiente competitivo deste segmento, percorrendo as contribuição dos vários stakeholders envolvidos, aferindo-se as principais ferramentas analíticas de diagnóstico estratégico de modo a validar-se a possibilidade de sucesso de futuros operadores, avaliada pelo nível de atractividade do sector. Para efeitos de identificação, definição e implementação estratégica, foram analisados alguns paradigmas estratégicos que o estudo considera oportuno considerar para efeitos de competitividade empresarial.
The mobile telecommunications market is highly competitive with the operators sharing the market and the profits generated thereof. This has warranted substantial efforts on the part of telecom operators to elaborate competitive strategies to gain new clients retain existing ones and improve financial results. This dissertation was produced on the basis of information about the environment in which the firms in this industry segment operate. The main purpose of this paper is to describe the competitive environment of the telecom segment observing the contribution of all stakeholders involved, employing the main analytical tools for strategy unsderstanding in order to assess the possibility of success of future telecom operators, thus evaluating the attractiveness of the sector. For identification, definition and strategic implementation purposes, sellected strategic paradigms for the study of entrepreneurial competitiveness were examinated.
Degree: Mestrado em Gestão
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_antonio_ornelle_sendi.pdf1,62 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.