Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/5219
Author(s): | Almeida, Filipa Marina Alves de |
Advisor: | Simões, Nádia |
Date: | 2012 |
Title: | Satisfação no emprego: O impacto da educação |
Reference: | Almeida, F. M. A. de. (2012). Satisfação no emprego: O impacto da educação [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/5219 |
Keywords: | Sobre-educação Satisfação no trabalho -- Job satisfaction Qualidade no trabalho -- Quality at work Análise estatística Análise dimensional -- Dimensional analysis Over-education Statistical analysis Analise econométrica -- Econometric analysis |
Abstract: | O presente estudo aborda o mismatch de competências dos indivíduos europeus, no sentido
de compreender se a uma educação (des)adequada corresponde uma maior ou menor
satisfação no emprego. Complementarmente, é tido como objectivo a aferição dos
determinantes da satisfação no emprego, dando especial atenção à variável adequação de
competências (sub e sobre-educação). Tendo por base o Fourth European Working
Conditions Survey, que incide sobre inúmeras dimensões das condições de trabalho apuradas
em 31 países europeus, e utilizando um índice de qualidade no emprego, assente numa
abordagem multidimensional e micro-económica que incorpora dimensões objectivas e
subjectivas foi estimado um modelo Tobit com o intuito de responder a estas questões.
Os resultados do modelo gerado apontam, ao nível das características dos indivíduos, uma
menor satisfação no género feminino, explicada através das dimensões aprendizagem,
salário, autonomia e perspectivas de carreira. A educação é um aspecto-chave na
determinação da satisfação que um indivíduo possa sentir em relação à sua ocupação.
Conclui-se que níveis adicionais de educação geram maior satisfação. Inquiridos que tenham
frequentado o ensino superior mostram-se mais satisfeitos ao nível das dimensões objectivas,
nucleares e complementares. Contudo, indivíduos cujas competências estejam claramente
acima das tarefas desempenhadas registam menores níveis de satisfação, justificados pelo
impacto negativo das condições físicas, intensidade, saúde, perspectivas de carreira,
aprendizagem e das recompensas intrínsecas. Ao nível das características das empresas, é
evidenciada uma maior satisfação no sector público, sendo valorizadas dimensões
subjectivas como a segurança, a intensidade e a aprendizagem. This study focuses on the european individuals skills mismatch, aiming the understanding of whether an inappropriate education level generates higher or lower satisfaction at work. In addition, it aims to identify the determinants of job satisfaction, in particular under and over-education. Based on the Fourth European Working Conditions Survey, which analyses several dimensions of working conditions found at 31 european countries, and using an index of job quality, based on a multidimensional and microeconomic approach that incorporates objective and subjective dimensions, it was estimated a Tobit model in order to answer to these questions. The results of the estimated model show, at the individual’s characteristics level, that there is lower satisfaction on the feminine gender, explained by the dimensions education, salary, autonomy and career perspectives. The education is a key factor in determining the satisfaction an individual might feel towards his/ her occupation. The conclusion is that additional education levels generate higher satisfaction. The questioned people who had college education levels, have shown bigger satisfaction relating the objective, nuclear and complementary dimensions. However, individuals whose skills are clearly above the executed tasks register lower levels of satisfaction, justified by the negative impact of the physical conditions, intensity, health, career perspectives, education and inner rewards. At the companies characteristics level, the higher satisfaction is shown at the public sector, where the subjective dimensions as security, intensity and education are valorized. |
Degree: | Mestrado em Economia da Empresa e da Concorrência |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_filipa_alves_almeida.pdf | 646,96 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.