Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/4738
Author(s): Cabrita, José Pedro
Advisor: Pernas, Gonçalo
Date: 2011
Title: Social entrepreneurship: A practical application in not-for-profit organizations
Reference: Cabrita, J. P. (2011). Social entrepreneurship: A practical application in not-for-profit organizations [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/4738
Keywords: Social entrepreneurship
Impact value chain
Empreendorismo social
Trabalho de projeto -- Project work
Mestrado
Abstract: Social entrepreneurship is a recent concept. It’s seen as having the potential to solve society’s problems and issues. However, there’s no consensus found on dedicated literature on how to measure impacts and outcomes of this phenomenon nor how to assess and evaluate it, which leads to a hinder in the field’s development. This project intends to apply a model to measure outcomes and impacts, applied to a non-profit organization. Literature review includes topics such as what is social entrepreneurship, its limitations, a comparison with business entrepreneurship, the social entrepreneur and it’s motives and how to attribute value and measure the social enterprise. The Impact Value Chain was chosen from a group of models found in reviewed literature. Deriving from the fact that this is still a recent concept and hence, as authors state, common ground is still narrow, literature regarding evaluation models for social enterprises was found to be scarce and disperse. With the application of Impact Value Chain tool to a non-profit organization, there is an intent to separate social entrepreneurship from business entrepreneurship when it comes to metrics, creating and applying custom tools that bear in mind the specifications of the venture dealt with. Recommendations made in order to further develop this field of study include the learning of social entrepreneurship by managers and decision-makers and creation of measurement models that fit the specifics of the enterprise they intend to assess.
O empreendedorismo social é um conceito recente, visto como tendo potencial para resolver os problemas que afectam sociedades actuais. No entanto, não há ainda consenso na literatura sobre como medir os seus impactos e resultados nem como avaliá-lo, o que conduz a um entrave na evolução deste tema. Este projecto propõem-se a aplicar um modelo para medir resultados e impactos numa organização sem fins lucrativos. A revisão de literatura inclui tópicos tais como a definição do conceito de empreendedorismo social, as suas limitações, uma comparação com empreendedorismo, o empreendedor social e os seus motivos e como atribuir valor e medir a empresa social. O modelo escolhido entre um grupo de outros encontrados na literatura revista foi o Impact Value Chain. Dado que este é um conceito recente e, como os autores afirmam, não há ainda concordância sobre as fundações básicas do tema, a literatura referente a modelos de avaliação para empreendedorismo social é escassa e difusa. Com a aplicação da ferramenta Impact Value Chain a uma empresa sem fins lucrativos, demonstra-se a intenção de criar uma separação entre empreendedorismo e empreendedorismo social no que toca às métricas, criando e aplicando modelos desenhados à medida da empresa que se pretende avaliar, tendo em conta as suas características e especificações. Com o intento de promover o desenvolvimento futuro desta área, as recomenda-se a aprendizagem do conceito de empreendedorismo social por parte de gestores e decisores e a criação de modelos de avaliação que se ajustem à empresa que se pretende avaliar.
Degree: Mestrado em Gestão de Empresas
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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