Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/4696
Author(s): | Neves, Ândrea Carina Santos |
Advisor: | Matos, José Pedro |
Date: | 2011 |
Title: | Caso pedagógico Derovo: Estratégia de marketing e inovação |
Reference: | Neves, Â. C. S. (2011). Caso pedagógico Derovo: Estratégia de marketing e inovação [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/4696 |
Keywords: | PME Pequenas e Médias Empresas -- SME Small and Medium Enterprises Estratégias Marketing Inovação Strategy Innovation |
Abstract: | Face à importância do Marketing e da Inovação para a construção da competitividade
das empresas numa esfera económica global e sendo a maior parte das empresas em
Portugal PME’s
1
, cujas maiores necessidades de formação passam exactamente por
estas actividades
2
pareceu-me de todo o sentido observar as temáticas do Marketing e
da Inovação, dando particular relevo a uma PME da zona centro do país que surge
como modelo nestas questões.
Segundo um inquérito
2
realizado às empresas da Região Centro no que se refere a
Marketing e Inovação, quase 70% constatava necessidades de formação na vertente
de marketing comercial e mais de dois terços das empresas afirmavam não realizar
quaisquer actividades de IDI (Investigação, Desenvolvimento e Inovação). A Derovo
surge assim como uma empresa em contraste com o meio onde labora demonstrando
que as PME’s, nomeadamente aquelas localizadas fora de grandes centros, podem ser
competitivas à escala global.
Na primeira parte será apresentado um esboço dos capítulos essenciais de um
planeamento de Marketing, e numa segunda parte serão apresentadas questões
relativas à temática da Inovação. Em ambas as partes será requerido aos
alunos/formandos a realização de algumas tarefas que lhes permitirão consolidar o
conhecimento das temáticas apresentadas.
Este trabalho pretende ser, ao nível da gestão, um contributo válido na sistematização
do processo de elaboração de um plano de marketing e da gestão da inovação, para a
pedagogia, um instrumento de ensino eficaz nesta temática. Given the importance of Marketing and Innovation to build the competitiveness of SMEs in the economic global sphere and being most of entities in Portugal SMEs, whose main training needs are precisely in these areas, seemed to me a good idea to observe the Marketing and Innovation themes, with particular emphasis on a SME’s in the central region of the country, which emerges as a model in these matters. According to a recent survey to businesses in the Central Region of Portugal, referring to Marketing and Innovation, almost 70% noted training needs in commercial marketing and more than two thirds of companies said not to undertake any activities of RDI (Research, Development and Innovation). Derovo emerges therefore as a company in contrast to the environment where it is located and shows that SMEs, particularly those located outside of major centers, can be globally competitive. In the first part, will be presented an outline of the key chapters of marketing planning and in the second part will be presented issues relating to Innovation. In both parts students/trainees will be required to perform some tasks that will allow them to consolidate their knowledge of the presented topics. At management level, this work intends to be a valuable contribution in systematizing the process of developing a marketing plan and of innovation management. At pedagogy level this work aims to be an effective teaching tool for this topic. |
Degree: | Mestrado em Gestão |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_andrea_santos_neves.pdf | 24,14 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.