Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/4010
Author(s): Carvalho, Sérgio Miguel Oliveira
Advisor: Janovsky, Jurgen
Date: 2009
Title: Internationalization processes of Portuguese wine producing SME’S in Germany and Russia
Reference: Carvalho, S. M. O.(2009). Internationalization processes of Portuguese wine producing SME’S in Germany and Russia [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte.http://hdl.handle.net/10071/4010
Keywords: Internationalization processes
Cooperation
International potential
Market potential
Abstract: In order to shed some light on the common problems wine producing SME’s are facing in their internationalization processes, this paper will provide decision makers with some tools for better evaluation of their true international potential. The objective is to allow some reflection on the possibilities of cooperation between firms with limited resources that wish to explore the Eastern and Central European markets. This is done by evaluating all the current internationalization possibilities in two example markets – Germany and Russia – and making and approach based on internal factors (e.g. financial and human resources) as well as external (e.g. market’s potential, entry barriers, …). The paper will show that the answers lie in the combination between the firm’s characteristics and the market in question’s potential. Although there is not one true and single “best way to go international”, there are some common threads that will make decision making more rational. The paper ultimately intends to create a bigger discussion amongst wine producers as to their true possibilities of internationalization as independent firms and the exponential increase of possibilities as part of organized cooperative groups.
O objectivo desta Tese de Mestrado é dar aos decisores de PME’s produtoras de vinhos em Portugal algumas ferramentas que permitam uma melhor avaliação do seu verdadeiro potencial de internacionalização. O trabalho partirá de uma reflexão acerca das possibilidades de cooperação entre empresas com recursos bastante limitados mas com objectivos comuns, que passem pela expansão dos seus negócios nos mercados da Europa Central e de Leste. Tal reflexão será feita através da avaliação de todas as possibilidades de internacionalização em dois mercados representativos das regiões em causa – Alemanha e Rússia – e utilizando uma forma de aproximação aos mercados que tenha em conta factores internos da empresa (como os recursos humanos e financeiros), bem como externos (como o potencial do mercado ou as barreiras à entrada). No final será demonstrado que as respostas às questões da internacionalização estão na combinação entre as características de cada empresa e o potencial de cada mercado. Apesar de não se encontrar uma fórmula única para a internacionalização, existem pontos comuns que permitirão melhores tomadas de decisão. A intenção final deste trabalho é criar alguma discussão entre produtores de vinhos quanto ao seu verdadeiro potencial de internacionalização enquanto empresas isoladas e o aumento das suas possibilidades de sucesso enquanto grupos cooperantes.
Degree: Mestrado em Gestão Internacional
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_sergio_oliveira_carvalho.pdf516,77 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.