Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/3871
Author(s): Vilhena, Catarina Teresa Reis Rebelo Sobral
Advisor: Ávila, Patrícia
Date: 2010
Title: As expectativas profissionais dos jovens inseridos em percursos escolares alternativos
Reference: Vilhena, C. T. R. R. S. (2010). As expectativas profissionais dos jovens inseridos em percursos escolares alternativos [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/3871
Keywords: Desigualdades sociais e escolares
Exclusão social
Insucesso e abandono escolar
Modalidades de ensino
Expectativas e inserção profissional
Social inequalities and exclusions
Social exclusion
School failure and drop out
Learning modalities
Professional expectations and professional incorporation on labour market
Abstract: A presente investigação enquadra-se nos estudos sobre as alternativas educativas e/ou formativas ao ensino regular, incidindo em particular nas expectativas profissionais dos jovens que frequentam estas vias de ensino. Os objectivos que orientaram este trabalho foram: conhecer as trajectórias escolares dos jovens de forma a compreender as suas escolhas formativas actuais e a sua opção por percursos escolares alternativos ao ensino regular, compreender se os motivos que levaram os jovens a escolher percursos escolares alternativos estão associados às escolhas profissionais futuras, e também analisar de que forma a opção formativa actual prepara os jovens para a entrada no mercado de trabalho. O estudo foi enquadrado teoricamente focando os temas das Desigualdades Sociais e Exclusão Social em contexto escolar, bem como a análise de percursos escolares alternativos. Foram entrevistados jovens que frequentam o 3º Ciclo do Ensino Básico em turmas CEF e PIEF numa escola do concelho de Sintra. Analisaram-se as condições socioeconómicas destes, bem como as suas trajectórias escolares anteriores e actuais à entrada na presente modalidade de ensino e as suas perspectivas profissionais futuras. Os jovens apresentaram um percurso escolar marcado pelo insucesso e abandono escolar. Contudo, após entrarem nesta modalidade de ensino, passaram a valorizar a educação, aspirando prosseguir com a escolarização ao nível secundário e profissionalizante, adiando assim a sua entrada no mercado de trabalho.
The present investigation sets itself on studies on educational alternatives and/or formative alternatives to Regular School, focusing in particular as youngsters’ employment expectations. We may consider as goals of the study: to know the Scholar paths of the youngsters in order to understand their present formative choices and their option for alternative choices from those offered by Regular School; to learn if the motives that have led these youngsters to choose alternative scholar courses are connected to their future professional choices and to analyze in which way the present formative choice prepares the youngsters to succeed on their first job or on the Labour Market. The theoretical frame of the study was designed taking in mind not only the Social Inequalities and Exclusions on Educational Environments; but also bearing in consideration the analysis of alternative scholar courses. Were interviewed youngsters who attend 3rd Grade, pre-secondary students through CEF and PIEF classes in a school from Sintra. Their social and economical situations were analyzed as were their scholar backgrounds and all their learning information and job expectations prior to their CEF and PIEF attendance. The youngsters show a scholar background associated to failure and drop out but, nevertheless, once they have started to attend these Educational Programs they started to enhance Education and recognize its importance, aspiring to proceed their studies via Secondary or Professional Courses with the goal of starting their professional lifes on Labour Market.
Degree: Mestrado em Família e Sociedade
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_catarina_sobral_vilhena.pdf572,63 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.