Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/3830
Author(s): Correia, Carlos André Henriques Martins
Advisor: Rodrigues, Maria de Fátima
Medeiros, Jorge
Date: 2010
Title: Strategic variables for National Air Transport
Reference: Correia, C. A. H. M. (2010). Strategic variables for National Air Transport [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/3830
Keywords: Transporte aéreo -- Air transport
Infrastructures
Companhia aérea -- Airline
Strategic positionning
Infra-estruturas aeroportuárias
Posicionamento estratégico
Abstract: Air Transport allowed over time, to reduce distances, eliminate borders, increase mobility and contribute to a new model of society as we know today.These are some of the reasons why in recent years, there were times of growth, development and higher demand, strengthening its role in a society increasingly globalized. While environmental costs caused by air transport are often highlighted, very little is said about its benefits. Broadly speaking it can be said that aviation contributes to worldwide trade by opening access to several markets, for investment through internationalization and access to new resources and skills in order to stimulate productivity and encourage competition as well as tourism. Its importance should not therefore be questioned or neglected. On the contrary, the preparation of its future should be a constant concern by analyzing the main challenges for the sector and for all others involved. There are many paths to choose and several variables that must be taken into account. This study aims to analyze the main variables, to present perspectives, alert to emerging opportunities and external adverse factors, and to identify some options that can better serve Air Transport in Portugal. The purpose of this dissertation is also to highlight the weaknesses of this sector in Portugal and the need to consider a medium/long-term vision and a strategy for such an important sector for the Portuguese economy and society.
O Transporte Aéreo permitiu ao longo dos tempos, reduzir distâncias, eliminar fronteiras e contribuir para o modelo de sociedade em que hoje vivemos, sendo estas algumas das causas pelas quais tem vivido nos últimos anos, tempos de grande expansão e procura, não só a nível de turismo como também em termos de viagens em negócios, reforçando ainda mais o seu papel numa sociedade cada vez mais globalizada. A sua importância não deve por isso ser posta em causa ou negligenciada, devendo ser uma preocupação constante a preparação do seu futuro analisando quais os desafios que se colocam ao sector e a todos os que o constroem. Existem diversos caminhos que podem ser escolhidos e várias variáveis a ter em conta. Este estudo tem como objectivo analisar essas variáveis e identificar caminhos que possam melhor servir o transporte aéreo Português. Enquanto os custos em termos ambientais provocados pelo transporte aéreo estão bem documentados, muito pouco é dito acerca dos seus benefícios. Em traços gerais pode dizer-se que a aviação contribui para as trocas comerciais abrindo acesso a diversos mercados, para o investimento através da internacionalização e do acesso a novos recursos e competências, para a produtividade estimulando a competição e para o turismo através da facilidade de unir viajantes e regiões. Este projecto ambiciona também alertar as fragilidades do sector em Portugal e a necessidade de pensar a médio longo prazo uma visão e uma estratégia para uma área de negócio tão importante para a economia e para a sociedade Portuguesa.
Degree: Mestrado em Gestão de Empresas
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_carlos_martins_correia.pdf5,9 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.