Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/35549| Author(s): | Coimbra, Inês Feio Gebhard de Almeida |
| Advisor: | Loureiro, Sandra Maria Correia |
| Date: | 5-Sep-2025 |
| Title: | Experiencing AR try-on: Influencing word-of-mouth through brand attachment and privacy concern |
| Reference: | Coimbra, I. F. G. de A. (2025). Experiencing AR try-on: Influencing word-of-mouth through brand attachment and privacy concern [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/35549 |
| Keywords: | Augmented reality Stimulus-organism-response Interatividade -- Interactivity System quality Consumer experiences Brand attachment Privacy concerns Word-of-mouth intention Realidade aumentada Estímulo-organismo-resposta Qualidade do sistema Experiências do consumidor Apego à marca Preocupações com a privacidade Intenção de comunicação boca-a-boca |
| Abstract: | With the rapid advancements of digital technologies, consumers are increasingly turning to
online platforms to search for and purchase products. In response, brands adapt by integrating
innovative tools into their marketing strategies to meet rising expectations. Augmented reality
(AR) has emerged as one of these technologies, offering more interactive and immersive
shopping experiences that aim to bridge the gap between physical and digital retail.
This research investigates consumer perceptions of AR features and how their internal
reactions impact consumers’ word-of-mouth intention. It focuses specifically on system quality,
interactivity, and consumers’ experiences with AR and explores how these combine with
emotional and cognitive responses to create immersive shopping experiences. As such, this
dissertation aims to answer the following research questions: 1) Can interactivity with AR
influence the online shopping experience? 2) Can brand attachment be a function of system
quality and the online shopping experience? 3) Can word-of-mouth be influenced by brand
attachment and privacy concerns?
The current study developed a conceptual framework, which guided the literature review
and supported the investigation through a quantitative approach. A well-structured online
questionnaire was created, receiving 291 valid responses, and the data were analyzed using
IBM SPSS software to explore the proposed relationships.
The findings from this research confirmed that: 1) interactivity positively influences the
online shopping experience with AR, making their shopping journey more engaging and
satisfying; 2) the system quality and consumer experiences with AR significantly contribute to
the development of brand attachment, suggesting that smoother and more enjoyable
interactions with AR tools foster stronger emotional connections with brands and 3) brand
attachment increases consumer’s willingness to recommend the tool, while privacy concerns,
although not highly expressed, still negatively impacts word-of-mouth intentions, showing that
trust in data handling remains crucial for promoting brand advocacy. Com o rápido avanço das tecnologias digitais, os consumidores estão a recorrer cada vez mais a plataformas online para procurar e comprar produtos. Em resposta, as marcas procuram adaptar-se, integrando ferramentas inovadoras nas suas estratégias de marketing de forma a responder às expectativas dos consumidores. A Realidade Aumentada (RA) surgiu como uma dessas tecnologias, oferecendo experiências de compra mais interativas e imersivas, com o objetivo de aproximar o digital do físico. Esta dissertação investiga as perceções dos consumidores sobre as funcionalidades de RA e de que forma as suas reações internas influenciam a intenção de recomendação. O estudo foca-se especificamente na qualidade do sistema, na interatividade e nas experiências dos consumidores com RA, e explora como estas combinam com respostas emocionais e cognitivas para criar experiências de compra imersivas. Assim, a presente dissertação pretende responder às seguintes questões de investigação: 1) A interatividade com RA pode influenciar a experiência de compra online? 2) O apego à marca pode ser influenciado pela qualidade do sistema e pela experiência de compra online? 3) A intenção de recomendação pode ser influenciada pelo apego à marca e pelas preocupações com a privacidade? O presente estudo desenvolveu um modelo conceptual que orientou a revisão da literatura e sustentou a investigação através de uma abordagem quantitativa. Foi criado um questionário online, que recolheu 291 respostas válidas, tendo os dados sido analisados com o software IBM SPSS para explorar as relações propostas. Os resultados desta investigação confirmaram que: 1) a interatividade influencia positivamente a experiência de compra online com RA, tornando o seu percurso de compra mais envolvente e satisfatório; 2) a qualidade do sistema e as experiências do consumidor com RA contribuem significativamente para o desenvolvimento da ligação à marca, sugerindo que interações mais suaves e agradáveis com ferramentas de RA promovem ligações emocionais mais fortes com as marcas; 3) a ligação à marca aumenta as intenções do consumidor de recomendar a ferramenta, enquanto as preocupações com a privacidade, embora pouco expressivas, ainda têm um impacto negativo nas intenções de comunicação boca-a-boca, mostrando que a confiança no tratamento dos dados continua a ser crucial para promover a defesa da marca. |
| Department: | Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral |
| Degree: | Mestrado em Marketing |
| Peerreviewed: | yes |
| Access type: | Restricted Access |
| Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| master_ines_almeida_coimbra.pdf Restricted Access | 2,48 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.












