Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/35508
Author(s): Lobo, Maria Ana Duarte Ferreira da Costa
Advisor: Pereira, Andreia Filipa Borges
Date: 10-Oct-2025
Title: The role affiliation plays on employee well-being, Job satisfaction and person-organization fit
Reference: Autor, A. A. (2025). The role affiliation plays on employee well-being, Job satisfaction and person-organization fit [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/35508
Keywords: Bem-estar -- Well-being
Satisfação no trabalho -- Job satisfaction
Clima organizacional -- Organizational climate
Abstract: The feeling of affiliation, the sense of belonging that people have for the company they work for, is playing an increasingly important role in the organizational world. This affection arises thanks to the conjuncture of various elements, including well-being, alignment with the organization, rootedness at work and the social support provided by other members of the organization. The research question seeks to ascertain how the feeling of affiliation indicates these factors and thus traces satisfaction in and with work. A conceptual model was defined from which seven hypotheses emerged, from which we sought to study the relationship between the different variables and the impact they may have on the relationship between each other. This research used as its database 204 responses to a questionnaire which measured each of the above-mentioned indicators in various dimensions on a Likert scale from 1 to 5. A quantitative analysis of the results was carried out and all but one of the hypotheses was confirmed. In view of the results obtained, it can be concluded that the aspects contribute to building a future-oriented environment and organizational culture.
O sentimento de afiliação, a sensação de pertença que as pessoas têm para a empresa para qual trabalham, tem vindo a desempenhar um papel cada vez mais relevante no universo organizacional. Esta afeição surge graças à conjuntura e vários elementos, sendo estes o bem-estar, o alinhamento com a organização, o enraizamento no trabalho e o apoio social proporcionado por outros membros da organização. A questão de investigação procura apurar de que maneira o sentimento de afiliação indicia estes fatores e, deste modo, traça a satisfação no e com o trabalho. Foi definido um modelo conceptual do qual surgiram sete hipóteses, a partir das quais se procurou estudar a relação entre as diferentes variáveis e o impacto que podem ter na relação entre umas e outras. Esta investigação utilizou como base de dados 204 respostas a um questionário que mede, em várias dimensões, cada um dos indicadores acima mencionados numa escala de Likert de 1 a 5. Foi realizada uma análise quantitativa dos resultados, tendo sido corroboradas todas as hipóteses, com a exceção de uma. Atendendo aos resultados obtidos, concluiu-se que os aspetos previamente mencionados colaboram na construção de um ambiente e de uma cultura organizacional visionária.
Department: Departamento de Recursos Humanos e Comportamento Organizacional
Degree: Mestrado em Gestão de Recursos Humanos e Consultadoria Organizacional
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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