Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/35353
Author(s): Yang Ming
Advisor: Bento, Paulo
Shao Yunfei
Date: 11-Jul-2025
Title: The influence of cooperative education on firm innovation performance
Reference: Yang Ming (2024). The influence of cooperative education on firm innovation performance [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/35353
Keywords: Cooperative education
Firm innovation performance
Absorptive capacity
University-industry collaboration (UIC)
Educação cooperativa
Desempenho de inovação da empresa
Capacidade de absorção
Colaboração universidade-empresa (CUI)
Abstract: Cooperative education is an educational approach that combines traditional classroom learning with practical work. Understanding whether cooperative education can influence firm innovation performance is a key factor for firms deciding whether to engage in cooperative education. To address this, this study draws on existing research and proposes a theoretical framework of "cooperative education–absorptive capacity–firm innovation performance". The study is structured around the sub-questions: (1) Does cooperative education influence firm innovation performance? (2) What is the influence mechanism? To answer these questions, empirical research method is employed in this thesis. (1) Drawing upon the literature review, this study establishes a conceptual model and hypotheses for the relationship between cooperative education and firm innovation performance. (2) Regarding the research design based on the Research Onion Model, a survey was conducted among 492 partner firms. (3) Using structural equation modeling (SEM), the framework is tested. The main research conclusions of this study are as follows: (1) Cooperative education positively impacts firm innovation performance. (2) There is a mediating effect of absorptive capacity in the relationship between cooperative education and firm innovation performance. (3) The moderating effect of external knowledge heterogeneity in the impact mechanism of cooperative education on firm innovation performance is insignificant, whereas government policy support significantly moderates this relationship. Compared to previous studies, the contributions and innovations of this research lie in the following aspects: (1) Interdisciplinary approach between education and management. (2) Enriching research on open innovation and UIC. (3) Deepening the exploration of cooperative education.
A educação cooperativa é uma abordagem educacional que combina o ensino tradicional em sala de aula com experiências práticas de trabalho. Compreender se a educação cooperativa pode influenciar o desempenho inovador das empresas é um fator chave para que estas decidam se devem envolver-se neste tipo de educação. Para abordar esta questão, o presente estudo baseia-se em investigações existentes e propõe um quadro teórico denominado "educação cooperativa - capacidade de absorção - desempenho inovador das empresas". A investigação estrutura-se em torno de questões principais: (1) A educação cooperativa influencia o desempenho inovador das empresas? (2) Como se processa este impacto e qual é o mecanismo de influência? Para responder a estas questões, foi utilizada uma metodologia de investigação empírica: (1) Com base na revisão da literatura, este estudo estabelece um modelo conceptual e hipóteses para a relação entre educação cooperativa e desempenho inovador das empresas. (2) Tendo por base o “Research Onion Model”, foi realizado um inquérito junto de 492 empresas parceiras. (3) Utilizando modelos de equações estruturais, testou-se o quadro teórico. As principais conclusões deste estudo são as seguintes: (1) A educação cooperativa impacta positivamente o desempenho inovador das empresas. (2) Existe um efeito mediador da capacidade de absorção na relação entre educação cooperativa e desempenho inovador das empresas. (3) O efeito moderador da heterogeneidade do conhecimento externo no mecanismo de impacto da educação cooperativa no desempenho inovador das empresas é insignificante, enquanto o apoio das políticas governamentais modera significativamente esta relação. Comparativamente a estudos anteriores, as contribuições e inovações únicas desta investigação residem nos seguintes aspetos: (1) Abordagem interdisciplinar entre educação e gestão. (2) Enriquecimento da investigação sobre inovação aberta e CUI. (3) Aprofundamento da exploração da educação cooperativa.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Doutoramento em Gestão
Peerreviewed: yes
Access type: Embargoed Access
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
phd_yang_ming.pdf
  Restricted Access
3,75 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons