Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/35336
Author(s): Duarte, Leonor Neves Rodrigues
Advisor: Abrantes, Filipa Valentim
Date: 7-Feb-2025
Title: Strategic business development plan in equestrian tourism: The market potential of the lusitano horse
Reference: Duarte, L. N. R. (2025). Strategic business development plan in equestrian tourism: The market potential of the lusitano horse [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/35336
Keywords: Plano de negócio -- Business plan
Equestrian tourism
Lusitano horse
Empreendedorismo -- Entrepreneurship
Equine assisted therapy
Turismo equestre
Cavalo lusitano
Equitação terapêutica
Abstract: Portugal offers significant potential to expand the equestrian tourism sector, whether through horse centred experiences, wellness therapies or dedicated horse tourism. Equestrian tourism represents an opportunity to increase Portugal's tourist appeal, boost rural economies, serve as a therapeutic activity, reduce seasonal fluctuations and bridge the divide between regions. To explore these possibilities, a Business Plan was drawn up analysing in detail ´equestrian tourism’, ‘motivation’ and ‘involvement’ highlighting the Lusitano horse, equestrian traditions and the landscapes that attract so many tourists. Understanding these factors is crucial to distinguishing Portugal from other international equestrian destinations. This research aims to raise awareness of this sector and monetise its adjacent activities by analysing Portugal's main potential as an equestrian tourism destination. A market analysis was carried out, focusing on the profile of the equestrian target, the different existing equestrian tourism businesses and the main motivations for choosing Portugal to practise this type of tourism.
Portugal oferece um potencial significativo para expandir o sector do turismo equestre, quer através de experiências centradas no cavalo, terapias de bem-estar ou turismo dedicado a cavalos. O turismo equestre representa uma oportunidade para aumentar a atração turística de Portugal, impulsionar as economias rurais, servir como atividade terapêutica, reduzir as flutuações sazonais e diminuir a divisão entre regiões. Para explorar essas possibilidades, foi realizado um Plano de negócios de análise detalhada sobre “turismo equestre”, “motivação” e “envolvimento”, dando destaque ao cavalo Lusitano, às tradições equestres e às paisagens que atraem tantos turistas. A compreensão destes fatores é crucial para distinguir Portugal de outros destinos equestres internacionais. A presente investigação pretende aumentar a notoriedade deste setor e monetizar as suas atividades adjacentes, analisando as principais potencialidades de Portugal como destino de turismo equestre. Uma análise de mercado foi realizada, focando no perfil do target equestre, nos diferentes negócios existentes de turismo equestre e nas principais motivações para a escolha de Portugal na prática deste tipo de turismo.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Gestão
Peerreviewed: yes
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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