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dc.contributor.advisorKalakou, Sofia-
dc.contributor.authorMartins, Madalena Lopes Fontelo de Queiroz-
dc.date.accessioned2025-10-08T11:25:09Z-
dc.date.issued2025-07-01-
dc.date.submitted2025-03-
dc.identifier.citationMartins, M. L. F. de Q. (2025). Demand responsive transport systems: Analysis of potential demand and user preferences [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/35301por
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10071/35301-
dc.description.abstractRecently, the demand for alternatives to private car use has increased significantly, both in Portugal and internationally, for environmental, demographic and social reasons. However, the traditional public transport system has proved insufficient to satisfy this need. As a result, there has been a growing emergence of new mobility services aimed at filling the gaps in traditional models. Among these, Demand-Responsive Transport systems (DRT) are one of the models that has become very popular, due to the various configurations it can assume and its main defining characteristic: flexibility. As such, a large part of the research in this area involves assessing the positive impact that these systems can have on users' quality of life, particularly people who are less autonomous in terms of mobility or live in areas underserved by public transport. Thereby, there are several factors that can contribute to the adoption, or not, of these transport systems. The aim of this dissertation is to explore which factors influence the population's intention to use them, plus the characteristics most valued by future users in Portugal. To this end, a survey was carried out to obtain information on mobility habits, to which 375 people responded. The data was analyzed statistically and it was possible to conclude that factors like area of residence and distance to the nearest pubic transport stop influence intention to use DRT. It was also concluded that age, gender, occupation and distance to the nearest PT stop, along with their transportation habits, impact how people perceive operational characteristics.por
dc.description.abstractRecentemente, a procura por alternativas ao uso do carro privado tem vindo a aumentar significativamente, não só em Portugal mas a nível internacional, por motivos ambientais, demográficos e sociais. Contudo, o sistema de transportes públicos tradicional tem-se revelado insuficiente para satisfazer esta necessidade. Consequentemente, assistimos a um crescente aparecimento de novos serviços de mobilidade, que visam colmatar as falhas observadas nos modelos tradicionais. Entre eles, os sistemas de transporte a pedido são um dos modelos que se popularizou de forma bastante eficaz, devido às várias configurações que pode assumir e à sua principal característica: flexibilidade. Como tal, grande parte da investigação nesta área passa por avaliar o impacto positivo que estes sistemas podem ter na qualidade de vida dos utilizadores, em particular em pessoas menos autónomas a nível de mobilidade ou residentes de áreas cuja rede de transportes públicos seja deficitária. Esta dissertação tem como objetivo explorar os fatores que influenciam a intenção de uso na população, bem como as características mais valorizadas por futuros utilizadores no contexto português. Para tal, foi realizado um inquérito para obter informação sobre hábitos de mobilidade, ao qual foram obtidas 375 respostas. Analisados estatisticamente os dados, concluiu-se que fatores como área de residência e distância até à paragem de transporte púbico mais próxima impactam a intenção de uso de sistemas de transporte a pedido. Ademais, concluiu-se que a idade, género, ocupação e distância à paragem de transporte público mais próxima, bem como os hábitos de transporte analisados influenciam a perceção sobre as características operacionais.por
dc.language.isoengpor
dc.rightsrestrictedAccesspor
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/por
dc.subjectDemand-responsive transportpor
dc.subjectMaaSpor
dc.subjectPublic transportpor
dc.subjectMobility in rural and urban areaspor
dc.subjectOperational characteristicspor
dc.titleDemand responsive transport systems: Analysis of potential demand and user preferencespor
dc.typemasterThesispor
dc.peerreviewedyespor
dc.identifier.tid203996372por
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Ciências Sociais::Economia e Gestãopor
thesis.degree.nameMestrado em Gestão de Empresaspor
dc.date.embargo2026-07-01-
iscte.subject.odsSaúde de qualidadepor
iscte.subject.odsReduzir as desigualdadespor
iscte.subject.odsParcerias para a implementação dos objetivospor
dc.subject.jelL91por
dc.subject.jelC12por
dc.subject.jel1L Industrial organizationpor
dc.subject.jel1C Mathematical and quantitative methodspor
thesis.degree.departmentDepartamento de Marketing, Operações e Gestão Geralpor
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