Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/35252
Author(s): Jin Shuyan
Advisor: Fernandes, Alexandra
Dong Wang
Date: 17-Jun-2025
Title: The impact of knowledge management capabilities of maternal and child healthcare institutions in China on physicians' job satisfaction: An empirical study in Shenzhen
Reference: Jin Shuyan (2024). The impact of knowledge management capabilities of maternal and child healthcare institutions in China on physicians' job satisfaction: An empirical study in Shenzhen [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/35252
Keywords: Maternal and child healthcare institutions
Knowledge management capabilities
Physician
Satisfação no trabalho -- Job satisfaction
Instituições de saúde materno-infantil
Capacidades de cestão do conhecimento
Médicos
Abstract: This study examines solutions to challenges in Chinese maternal and child healthcare institutions (MCHIs) through the perspectives of knowledge management capability. A conceptual model of knowledge management capability specifically for Chinese hospitals was developed by summarizing existing research models. A preliminary knowledge management capability scale was created using international scales and expert opinions, tailored to Chinese hospitals. The scale was refined through Delphi expert consultation, a pre-survey, and focus group discussions. Its reliability and validity were tested with large-scale surveys. Grounded in the two-factor theory of job satisfaction research and related conceptual models, the study forms a model and hypotheses on the impact of knowledge management competence on physicians' job satisfaction. The scale was applied to empirical research in three MCHIs in Shenzhen. The scale showed strong reliability and validity, effectively evaluating Chinese hospitals' knowledge management capability. Results from three MCHIs in Shenzhen indicated that knowledge management capability of MCHIs in China significantly affects physicians' job satisfaction. The developed Knowledge Management Capability scale for Chinese hospitals addressed the research gap regarding knowledge management capabilities within these institutions and offered practical implications for improving knowledge management capabilities in Chinese hospitals. Based on the developed scale, the knowledge management capabilities in Chinese hospitals could be evaluated, facilitating targeted capacity enhancement. Furthermore, it provided a perspective for improving the job satisfaction of physicians in MCHIs in China through enhanced knowledge management capabilities.
Este estudo pretende encontrar soluções para os desafios das Instituições de Saúde Materno-Infantil (ISMIs) da China e tem como quadro de concetual a gestão do conhecimento (GC). O modelo concetual desenvolvido nesta investigação baseou-se em estudos recentes sobre a capacidade de GC aplicado aos hospitais chineses. Foi desenvolvido um questionário preliminar, adaptado a hospitais chineses, sobre a capacidade de GC baseando-se em escalas internacionais e opiniões de especialistas. O questionário foi melhorado a partir da opinião de especialistas no método de Delphi. Para tal, realizou-se um pequeno questionário e um focus grupo. A fiabilidade e validade do instrumento foram testadas aplicando-o a uma amostra largada. Baseando-se na teoria dos dois fatores da pesquisa sobre satisfação no trabalho e modelos conceituais relacionados, o estudo originou um modelo e hipóteses sobre o impacto da competência em GC na satisfação no trabalho dos médicos. A escala foi aplicada empiricamente em três ISMIs em Shenzhen. O questionário demonstrou ter uma forte fiabilidade e validade, o que permite avaliar a capacidade de GC nos hospitais chineses. Os resultados obtidos nas ISMIs em Shenzhen indicaram que a capacidade de GC das ISMIs na China afeta significativamente a satisfação dos médicos nos seus trabalhos. O questionário desenvolvido neste estudo é relevante para compreender a capacidade de GC nos hospitais chineses, permitindo que as ISMIs avaliem o seu nível de competência em GC. Além disso, com base nas questões específicas do instrumento, essas instituições podem implementar iniciativas direcionadas para o desenvolvimento de capacidades para melhorar as suas práticas de GC.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Doutoramento em Gestão
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
phd_jin_shuyan.pdf5,18 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons