Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/34894
Author(s): Loureiro, Vanessa Ferreira
Advisor: Ramalho, Nelson Campos
Date: 1-Jul-2025
Title: Does shareholder’s reputation matter to firms? An analysis of reputation reverse spillover
Reference: Loureiro, V. F. (2025). Does shareholder’s reputation matter to firms? An analysis of reputation reverse spillover [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/34894
ISBN: 978-989-584-146-2
Keywords: Spillover effect
Corporate reputation
Signaling theory
Transferability theory
Shareholder reputation
Efeito de spillover
Reputação empresarial
Teoria da sinalização
Teoria da transferibilidade
Reputação dos acionistas
Abstract: This thesis explores the concept of reputation transferability from shareholders to organizations - specifically, whether shareholders' irresponsible or exemplary behavior can negatively or positively impact a company's value. While reputation transfer from organizations to shareholders is well-studied, it remains unclear whether these theories apply in reverse and how this might influence corporate management. The research was conducted in two sequential phases. First, a qualitative study using in-depth interviews identified the key constructs that play a significant role in reverse reputation transferability and pinpointed variables that capture the main processes involved in this phenomenon. Next, a quasi-experimental study employing the vignette technique tested the existence of reverse reputation spillover, draw conclusions about causal relationships, and examined how certain structural and contextual variables identified in the initial study - such as the valence of the reputation event, ownership structure, financial dependence, and media exposure - may influence this effect. Our research confirms that reputation transfer is bidirectional between companies and shareholders, and that changes in shareholders' reputation can impact firm valuation under specific circumstances. This finding underscores the complexity of managing such spillovers and explains why firms vary in their vulnerability to these effects. Ownership structure has an immediate and ongoing influence on both short- and long-term valuation, while financial dependence affects long-term valuation. Media exposure, meanwhile, mediates the relationship between shareholder events and corporate reputation, as well as the link between shareholder events and long-term valuation, through its impact on corporate reputation and short-term value.
Esta tese explora o conceito de transferência de reputação dos acionistas para as organizações - especificamente, se o comportamento irresponsável ou exemplar dos acionistas pode ter um impacto negativo ou positivo no valor da empresa. A transferência de reputação das organizações para os acionistas encontra-se bem estudada. Porém, não é claro se estas teorias se aplicam no sentido inverso. A investigação foi efetuada em duas fases. Primeiramente, um estudo qualitativo com recurso a entrevistas em profundidade identificou os constructos que explicam a transferência inversa da reputação e as variáveis que captam os principais processos envolvidos. Seguidamente, um estudo quase-experimental utilizando a técnica da vinheta testou a existência da transferência inversa, analisou as relações causais e examinou como certas variáveis estruturais e contextuais - tais como a valência do evento, a estrutura acionista, a dependência financeira da empresa e a exposição aos media - podem influenciar este efeito. A investigação confirma que a transferência de reputação é bidirecional e que alterações na reputação dos acionistas podem impactar o valor da empresa. Esta conclusão demonstra a complexidade da gestão deste fenómeno e explica por que razão as empresas não são igualmente vulneráveis. A estrutura acionista tem uma influência imediata e contínua na avaliação de curto e longo prazo, enquanto a dependência financeira afeta a avaliação a longo prazo. A exposição aos media medeia a relação entre os eventos que afetam os acionistas e a reputação empresarial, bem como a relação entre os eventos e a avaliação a longo prazo, através do seu impacto na reputação empresarial e no valor a curto prazo.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Doutoramento em Gestão Empresarial Aplicada
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

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