Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/34780
Author(s): Marques, Sofia Morganheira
Advisor: Pedro, Nuno Alexandre Guerreiro
Date: 19-Dec-2024
Title: Qualitative-resourced projects performance measurement: How can a quality assessment methodology improve a company’s competitive advantage: A pedagogical case study applied to a fintech business context
Reference: Marques, S. M. (2024). Qualitative-resourced projects performance measurement: How can a quality assessment methodology improve a company’s competitive advantage: A pedagogical case study applied to a fintech business context [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/34780
Keywords: Project quality
Qualitative resources
Return on resource
Fintech
Vantagem competitiva -- Competitive advantage
Qualidade projeto
Recursos qualitativos
Retorno do recurso
Abstract: The contemporaneous market is characterized by an incremental level of innovation, disruptiveness and uniqueness, ultimately powered by technological advancements. A decade ago, consumer preferences and demand were vastly different from what they are today. As such, in order to evolve accordingly, the industries have developed their business models in such a way that they meet the consumers’ expectations, differentiate from their competitors and remain relevant. Fintech enterprises represent the materialization of the tech-enabled development from traditional into disruptive business models, which are, in turn, characterized by complexity, in the same proportion as they are innovative. Project Management, under this disruptive format, has elevated the role of new types of resources, in such a way that companies are able to achieve a novel type of success, defined by non-traditional metrics. Supported by the findings of a pedagogical survey and interview, this study aims to propose a framework methodology for assessing the quality and return of qualitative resources employed in projects, and further explore its implication to the obtainment of competitive advantage. The study is applied to the business context of a Portuguese Fintech company.
O mercado contemporâneo caracteriza-se por um nível crescente de inovação, disrupção e singularidade, impulsionado, em última análise, pelos avanços tecnológicos. Há uma década, as preferências e a procura dos consumidores eram muito diferentes das atuais. Assim, para evoluir em conformidade, as indústrias desenvolveram os seus modelos de negócio de forma a satisfazer as expectativas dos consumidores, diferenciar-se dos seus concorrentes e manter-se relevantes. Empresas Fintech representam a materialização do desenvolvimento tecnológico de modelos de negócio tradicionais para modelos disruptivos, que, por sua vez, se caracterizam pela complexidade, na mesma proporção em que são inovadores. A Gestão de Projetos, neste formato disruptivo, elevou opapel de novos tipos de recursos, no sentido em que as empresas são capazes de alcançar um novotipo de sucesso, definido por métricas não tradicionais. Apoiado nos resultados de um questionário pedagógico e de uma entrevista, este estudo visa propor uma metodologia de enquadramento para avaliar a qualidade e o retorno dos recursos qualitativos empregados em projetos, e explorar a sua implicação na obtenção de vantagem competitiva. O estudo é aplicado ao contexto empresarial de uma Fintech Portuguesa.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Gestão
Peerreviewed: yes
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_sofia_morganheira_marques.pdf
  Restricted Access
2,99 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.