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http://hdl.handle.net/10071/34533
Author(s): | Lino, Andreia Filipa Cerqueira |
Advisor: | Rosa, Miriam Cláudia Henriques de Almeida |
Date: | 9-Nov-2023 |
Title: | Imagine all the people... being an ally in the workplace: Barriers and facilitators to implementing diverse and inclusive human resources practices |
Reference: | Lino, A. F. C. (2023). Imagine all the people... being an ally in the workplace: Barriers and facilitators to implementing diverse and inclusive human resources practices [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/34533 |
Keywords: | Diversidade -- Diversity Human resources practices Barriers and facilitators Combating employment discrimination Práticas de recursos humanos Barreiras e facilitadores Combate à discriminação laboral |
Abstract: | Organizations are increasingly concerned about incorporating diversity and inclusion (D&I) into their strategy and daily practices. The Divers@s and Ativ@s (D&A) Project was promoted by APPDI (Portuguese Association for Diversity and Inclusion), aiming to train Human Resources (HR) and Social Entities (ES) professionals (participants) through innovative tools, but also through training to qualify and develop the skills of these professionals in approaching these themes in their work context.
The awareness of this topic brings its benefits and advantages, but also its challenges and difficulties. Therefore, it's important to know the facilitators and barriers to the implementation of diversity and inclusion practices.
As part of the evaluation of the D&A Project, a study with a mixed approach, quantitative and qualitative, was conducted together with HR and SE professionals. The quantitative approach made it possible to evaluate knowledge and perceptions about D&I themes and training (N= 119 initial and N=23 in the pre-post training comparison), and the qualitative approach made it possible to explore in more depth the facilitators and barriers to the implementation of inclusive practices in organizations (N=8). The results demonstrate that the participants perceived more knowledge about the topics covered and that the training enabled them to train other people in their work context. Awareness raising and training are among the strategies that most facilitate diverse and inclusive organizational practices. However, prejudices and stereotypes, resistance to the topic, social status and access to education and unequal public and organizational policies are seen as barriers to these practices. As organizações estão cada vez mais preocupadas em incorporar diversidade e inclusão (D&I) na sua estratégia e práticas diárias. Surge assim o Projeto Divers@s e Ativ@s (D&A), promovido pela APPDI (Associação Portuguesa para a Diversidade e Inclusão), visando capacitar os profissionais de Recursos Humanos (RH) e das Entidades Sociais (ES) (participantes) por via de ferramentas inovadoras, mas também através de formação para capacitação e desenvolvimento de competências destes profissionais na abordagem destas temáticas no seu contexto laboral. Esta consciencialização para esta temática acarreta os seus benefícios e vantagens, mas também os seus desafios e dificuldades. Importa, então, conhecer os facilitadores e barreiras à implementação de práticas de diversidade. No âmbito da avaliação do Projeto D&A, foi conduzido um estudo de abordagem mista, quantitativo e qualitativo, juntos dos profissionais de RH e ES. A abordagem quantitativa permitiu avaliar conhecimentos e perceções sobre as temáticas de D&I e a formação (N= 119 inicial e N=23 na comparação pré-pós formação), e a abordagem qualitativa permitiu explorar mais profundamente os facilitadores e as barreiras à implementação de práticas inclusivas nas organizações (N=8). Os resultados demonstram que @s participantes percecionaram mais conhecimento sobre as temáticas abordadas e que a formação @s capacitou em formar outras pessoas no seu contexto laboral. A sensibilização e a formação são das estratégias mais facilitadores de práticas organizacionais diversas e inclusivas. Contudo, preconceitos e estereótipos, resistência ao tema, estatuto social e acesso a educação e políticas públicas e organizacionais desiguais, são vistos como barreiras a essas práticas. |
Department: | Departamento de Psicologia Social e das Organizações |
Degree: | Mestrado em Psicologia Social e das Organizações |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
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