Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/34380
Author(s): | Ferreira, Miguel Santos Nunes Nobre |
Advisor: | Alexandre, Isabel Lopes, Pedro Faria |
Date: | 12-Dec-2024 |
Title: | Serious game about sexual abuse in adolescence |
Reference: | Ferreira, M. S. N. N. (2024). Serious game about sexual abuse in adolescence [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/34380 |
Keywords: | Serious games Game development Relationships and sex education Prevention Child sexual abuse Sexual coercion Jogos sérios Desenvolvimento de jogos Relações e educação sexual Prevenção Abuso sexual infantil Coerção sexual |
Abstract: | This dissertation explores the creation of this serious game intended for a classroom environment, built for educating children aged 10 to 14 about abusive relationships and prevention of sexual abuse in an accessible way and playful to learn.
With the help from the psychology experts in "Grupo Vita" with consistent meetings, content and ideas produced were used to build a functional artifact.
This work presents an exploration of different themes like "safe internet", "healthy relationships", "emotions, secrets and the body", "safe choices" and "asking for help". The challenges developed are solving ciphers, multiple choice questions, drag and drops, connecting columns, word search.
There was a functional test made with 32 children in the target range, it included a computer running the game and large display. They formed into groups and played the game, narrating what was showing on the screen, the others participated from their seats.
The users filled in a questionnaire afterwards, an adaptation of the System Usability Scale (SUS) for young children with three simple additional questions and a space for suggestions. The results show that users felt the content and challenges were better suited for the younger part of the target group. However the game was well received, with a high SUS score of 83.2 (~90th percentile) and high scores in the other questions like "game enjoyment", "would continue playing" and "will talk to friends". The main theme of the suggestions was "develop more levels and/or challenges" which further shows a strong desire to continue the experience. Esta dissertação explora a criação de um jogo sério, utilizado em ambiente de sala de aula, desenvolvido para a educação de crianças dos 10 aos 14 anos sobre relações abusivas, prevenção de abusos sexuais, para aprenderem de uma forma acessível e divertida. Com ajuda das especialistas de psicologia do "Grupo Vita" e reuniões recorrentes, conteúdos e ideias produzidos foram utilizados para construir um artefacto funcional. Neste trabalho são explorados diferentes temas como "internet segura", "relações saudáveis", "emoções, segredos e o corpo", "escolhas seguras" e "pedir ajuda". Os desafios consistem em resolver cifras, perguntas de escolha múltipla, arrastar e largar, ligar colunas, sopa de letras. Foi efectuado um teste funcional com 32 crianças do grupo alvo, que tinha um computador a correr o jogo e uma televisão. As crianças formaram grupos para jogarem o jogo, narravam o que estava a ser mostrado, os outros participavam a partir dos lugares. Posto isto, os utilizadores preencheram um questionário, uma adaptação do "System Usability Scale" (SUS) para crianças, com três simples perguntas adicionais e um espaço para sugestões. Os resultados mostram que os utilizadores consideraram o conteúdo e os desafios eram mais adequados para a parte mais jovem da faixa etária alvo. No entanto, o jogo foi bem recebido, com uma pontuação SUS elevada de 83,2 (~90º percentil), como pontuações elevadas nas outras perguntas, "gostei de jogar", "continuaria a jogar" e "tenciono falar aos amigos". O tema principal das sugestões foi "desenvolver mais níveis e/ou desafios", que demonstra um desejo em continuar a experiência. |
Department: | Departamento de Ciências e Tecnologias da Informação |
Degree: | Mestrado em Engenharia Informática |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Restricted Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_miguel_nobre_ferreira.pdf Restricted Access | 5,51 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
This item is licensed under a Creative Commons License