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http://hdl.handle.net/10071/34211
Author(s): | Lima, Matilde Freitas Ribeiro de |
Advisor: | Bilro, Ricardo Jorge Godinho |
Date: | 6-Dec-2024 |
Title: | How Blockchain technology impacts loyalty programs and the willingness of consumers to adopt them |
Reference: | Lima, M. F. R. de (2024). How Blockchain technology impacts loyalty programs and the willingness of consumers to adopt them [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/34211 |
Keywords: | Technology acceptance model Blockchain Loyalty program Acceptance Valor -- Value Programa de fidelidade Aceitação Confiança -- Trust |
Abstract: | The rapidly evolving business landscape has garnered significant attention for blockchain technology, which is an innovative technology capable of changing businesses’ structure and approaches to customers. The purpose of this study is to determine and comprehend the factors that influence customers' acceptance and adoption of this technology, considering its potential to transform traditional loyalty programs.
To achieve the objective, a conceptual model is developed, based on Technology Acceptance Model (TAM), extending it to the external variables of Informational Social Influence, Psychological Value, Economic Value, Perceived Security and Trust Propensity. This results in a conceptual model that can explain and comprehend the relationship between these variables and the desire to use or accept Blockchain technology. To validate the model, a quantitative approached is used, through an online questionnaire, which was split into Scenario 1 – a group with questions related to blockchain technology’s application in loyalty programs, and Scenario 2 – a group with questions related to traditional loyalty programs. This led to a comparison between two samples. IBM SPSS Statistics is used to examine the relationship between independent variables and a dependent variable using a multiple linear regression model.
The results of the study demonstrate that Psychological Value is a predictor of both perceived usefulness and ease of use, while Economic Value and Trust Propensity positively influence perceived ease of use of a program.
This research aims to bring developments yet to be explored within the literature and offer practical implications for marketers and companies that intend to adopt blockchain technology in their loyalty programs by analyzing the consumer acceptance and behaviour. A rápida evolução do panorama empresarial tem atraído uma atenção significativa para a tecnologia blockchain, que é inovadora e capaz de alterar a estrutura das empresas e as suas abordagens aos clientes. O objetivo deste estudo é determinar e compreender os fatores que influenciam a aceitação e a adoção desta tecnologia pelos clientes, considerando o seu potencial para transformar os programas de fidelidade tradicionais. Para atingir o objetivo, é desenvolvido um modelo conceptual, baseado no Modelo de Aceitação de Tecnologia (TAM), alargando-o às variáveis externas Informational Social Influence, Psychological Value, Economic Value, Perceived Security e Trust Propensity. Isto resulta num modelo concetpual que permite explicar e compreender a relação entre estas variáveis e o desejo de utilizar ou aceitar a tecnologia Blockchain. Para validar o modelo, é utilizada uma abordagem quantitativa, através de um questionário online, que foi dividido pelo Cenário 1 - um grupo com questões relacionadas com a aplicação da tecnologia blockchain em programas de fidelidade, e Cenário 2 - um grupo com questões relacionadas com programas de fidelidade tradicionais. Isto levou a uma comparação entre duas amostras. O IBM SPSS Statistics é usado para examinar a relação entre variáveis independentes e uma variável dependente usando um modelo de regressão linear múltipla. Os resultados do estudo demonstram que Psychological Value é um preditor da utilidade e da facilidade de uso percebida, enquanto Economic Value e Trust Propensity influenciam positivamente a facilidade de uso percebida de um programa. Esta pesquisa tem como objetivo trazer desenvolvimentos ainda não explorados na literatura e oferecer implicações práticas para profissionais de marketing e empresas que pretendem adotar a tecnologia blockchain nos seus programas de fidelidade, analisando a aceitação e o comportamento do consumidor. |
Department: | Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral |
Degree: | Mestrado em Marketing |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
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