Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/34162
Author(s): Cai Jinxin
Advisor: Duarte, Patrícia
Chen Xu
Date: 25-Nov-2024
Title: Becoming insiders: Examining the roles of onboarding practices, power distance orientation and expectation-experience discrepancies in newcomers' organizational socialization outcomes in startup firms
Reference: Cai Jinxin (2024). Becoming insiders: Examining the roles of onboarding practices, power distance orientation and expectation-experience discrepancies in newcomers' organizational socialization outcomes in startup firms [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/34162
Keywords: Newcomers
Adjustment outcomes
Power distance orientation
Expectation-experience discrepancies
Startup
Recém-chegados
Socialização organizacional -- Organizational socialization
Resultados de ajuste
Distância de poder
Discrepâncias entre expectativa-experiência
Abstract: This thesis aims to investigate the dynamics of onboarding practices and organizational socialization in startup firms, recognizing the crucial role of newcomers. Specifically, it investigates how startup firms with limited resources stimulate newcomers to transition into organizational insiders through onboarding practices, and how newcomers’ power distance orientations and expectation-experience discrepancies affect their adjustment and organizational socialization results. Drawing on the literature on organizational socialization and the ability-motivation-opportunity model, this study has examined the relationships among onboarding practices affect newcomers’ adjustment results (i.e., role clarity, self-efficacy, and social acceptance), organizational socialization results (i.e., helping behavior, job performance, and job engagement), newcomers’ power distance orientation and expectation-experience discrepancies. Through a quantitative study involving 620 newcomers in 84 cultural and creative startup firms in Chengdu and Hangzhou, the study confirms 28 out of 36 hypothesized relationships. Findings reveal the significant influence of onboarding practices on newcomers’ adjustment in startup firms, uncover the moderating effect of newcomers’ power distance orientation and expectation-experience discrepancies, and the partial mediating role of newcomer adjustment, particularly role clarity, on the relationship between adjustment and socialization outcomes. The study contributes to the literature by providing insights into the nuanced interplay between onboarding practices, adjustment, and socialization outcomes, while highlighting the necessity of managing newcomers’ expectations and experiences for enhanced organizational outcomes. It provides valuable insights for practitioners, emphasizing the need for tailored onboarding practices and proactive management of newcomers’ expectations to foster successful integration and enhance organizational outcomes in the fast-paced and ever-evolving startup ecosystem.
Esta tese tem como objetivo examinar a dinâmica das práticas de integração e socialização organizacional em empresas startups, reconhecendo o papel crucial dos recém-chegados. Especificamente, analisa como as empresas iniciantes com recursos limitados estimulam os recém-chegados a fazer a transição para membros organizacionais por meio de práticas de integração, e como a perceção de distância ao poder e as discrepâncias percebidas entre experiência e expectativa dos recém-chegados afetam seus resultados de ajuste e socialização organizacional. Com base na literatura sobre socialização organizacional e no modelo de capacidade-motivação-oportunidade, este estudo examinou as relações entre as práticas de integração que afetam os resultados de ajuste dos recém-chegados (i.e., clareza de papéis, autoeficácia e aceitação social), os resultados da socialização organizacional (i.e., comportamento de ajuda, desempenho no trabalho e envolvimento no trabalho), a orientação à distância de poder dos recém-chegados e as discrepâncias entre expectativa e experiência. Através de um estudo quantitativo envolvendo 620 recém-chegados em 84 empresas startups culturais e criativas em Chengdu e Hangzhou, o estudo confirma 28 de 36 relações hipotéticas. Os resultados revelam a influência significativa das práticas de integração no ajuste dos recém-chegados em empresas iniciantes, revelam o efeito moderador das discrepâncias percebidas entre expectativa-experiência dos recém-chegados e da distância ao poder, assim como o papel mediador parcial do ajuste dos recém-chegados, particularmente a clareza de papéis, na relação entre os resultados de ajuste e socialização. O estudo contribui para a literatura fornecendo insights sobre a interligação entre práticas de integração, ajuste e resultados de socialização, ao mesmo tempo em que destaca a necessidade de gerir as expectativas e experiências dos recém-chegados para melhorar os resultados organizacionais. O estudo fornece informações valiosas para os profissionais, enfatizando a necessidade de práticas de integração personalizadas e gestão proativa das expectativas dos recém-chegados para promover uma integração bem-sucedida e melhorar os resultados organizacionais no ecossistema de startups em ritmo acelerado e em constante evolução.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Doutoramento em Gestão Empresarial Aplicada
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
phd_cai_jinxin.pdf2,39 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons