Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/34138
Author(s): Qin Weihong
Advisor: Ramalho, Nelson
Wu Jihong
Date: 6-Dec-2024
Title: Academic-entrepreneurship success: How competences, person-entrepreneurial fit, role conflict and coping strategies converge to achieve it?
Reference: Qin Weihong (2023). Academic-entrepreneurship success: How competences, person-entrepreneurial fit, role conflict and coping strategies converge to achieve it? [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/34138
Keywords: Academic entrepreneurship
Academic entrepreneurial competences
Personal-environmental fit
Role conflict
Coping strategie
Empreendedorismo académico
Competências empreendedor-académicas
Ajustamento pessoa-meio
Conflito de papel
Estratégias de coping
Abstract: Since China’s implementation of the innovation-driven strategy encouraging innovation and entrepreneurship, there has been a surge in academic entrepreneurship, but this topic is under-researched as regards the processes linking entrepreneurs’ competences to entrepreneurial process entailing role conflict, person-entrepreneurship fit, and their coping strategies. This is in line with the call for more micro level research in academic entrepreneurship. Four research questions guide this research: (1) What are the role differences and challenges experienced in academic entrepreneurship? (2) What are the coping strategies for facing the challenges of academic entrepreneurship? (3) What competences do academic entrepreneurs need to be more successful? and (4) What are the influencing mechanisms of academic entrepreneurial competences on entrepreneurial success? To answer the above questions, this research comprises three studies focusing on (1) a qualitative exploratory study intended to identify competences and coping strategies of academic entrepreneurs by conducting in-depth interviews, (2) a psychometric study developing two scales of academic entrepreneurship competences and coping strategies with a sample of 458 academic entrepreneurs, and (3) quantitatively testing a process model with a time-lagged data from 167 academic entrepreneurs entailing person-entrepreneurship fit, and role conflict as mediators and coping strategies as moderator. Findings showed that: (1) The roles of scholars and entrepreneurs are very different. (2) The competences that academic entrepreneurs should possess include GeJu, research ability, leadership, self-awareness, motivation, and neoteny. (3) GeJu, leadership, and business knowledge are particularly important for academic entrepreneurs to succeed in their ventures. and (4) The adoption of resignation or persistence strategies by academic entrepreneurs is conducive to mitigating the negative effects of role conflict on entrepreneurial performance. Findings add to extant micro level academic entrepreneurship state-of-art by profiling academic-entrepreneurial competences, making two new measures available for research and uncovering a sequential moderated mediation model that links academic-entrepreneurial competences to entrepreneurial performance.
Desde que a China implementou a estratégia orientada para a inovação, incentivando a inovação e o empreendedorismo, tem havido um aumento do empreendedorismo académico, mas este tópico é pouco estudado no que respeita os processos que ligam as competências dos empreendedores ao processo empreendedor, que envolve conflito de papéis, o ajustamento pessoa-empreendedorismo e as suas estratégias de coping. Isto é consonante com o apelo a mais investigação a nível micro no domínio do empreendedorismo. Quatro questões de investigação orientam este estudo: (1) Quais as diferenças de papel e os desafios sentidos no empreendedorismo académico? (2) Quais as estratégias de coping para enfrentar os desafios do empreendedorismo académico? (3) Que competências necessitam os empreendedores académicos para serem mais bem sucedidos? e (4) Quais são os processos que ligam as competências empreendedoras académicas ao sucesso empreendedor? Para responder às questões, esta investigação inclui três estudos que se centram em: (1) um estudo exploratório qualitativo para identificar as competências e as estratégias de coping dos empreendedores académicos através da realização de entrevistas em profundidade; (2) um estudo psicométrico que desenvolve duas escalas de competências de empreendedorismo académico e estratégias de coping com uma amostra de 458 empreendedores académicos; e (3) um teste quantitativo de um modelo de processo com dados desfasados no tempo de 167 empreendedores académicos, e que inclui o ajustamento pessoa-empreendedorismo e o conflito de papéis como mediadores e as estratégias de coping como moderadoras. Os resultados mostraram que: (1) Os papéis dos académicos e dos empreendedores são muito diferentes. (2) As competências que os empreendedores académicos devem possuir incluem GeJu, capacidade de investigação, liderança, autoconsciência, motivação e neotenia. (3) O GeJu, a liderança e o conhecimento empresarial são particularmente importantes para que os empreendedores académicos tenham sucesso. (4) A adoção de estratégias de resignação ou persistência por parte dos empreendedores académicos contribui para atenuar os efeitos negativos do conflito de papel no desempenho empresarial. Os resultados contribuem para o estado da arte sobre o empreendedorismo académico a nível micro, traçando o perfil das competências académicas-empreendedoras, disponibilizando duas novas medidas para investigação e descobrindo um modelo de mediação sequencial moderada que liga as competências académicas-empreendedoras ao desempenho empreendedor.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Doutoramento em Gestão Empresarial Aplicada
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

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