Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/33871
Author(s): | Cunha, Beatriz Alexandra Lopes |
Advisor: | Pereira, Renato Telo de Freitas Barbosa |
Date: | 3-Dec-2024 |
Title: | How second-hand stores are impacting the fashion retail industry |
Reference: | Cunha, B. A. L. (2024). How second-hand stores are impacting the fashion retail industry [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/33871 |
Keywords: | Second-hand clothing Fashion Industry Fast-Fashion Sustentabilidade -- Sustainability Consumer impact Roupa em segunda mão Indústria da moda Impacto de tendências Impacto de consumidores |
Abstract: | The second-hand market has grown significantly in recent years, and companies are feeling the pressure of consumers to produce more sustainable alternatives to keep up with their clients' newest demands. It became evident that betting on a more sustainable strategy, reducing waste, and trying to close the cycle is becoming an added value to most fashion companies.
The objective of this research is to understand how the increase in popularity of this market, which has now become a part of many households’ lives, impacted the perception and the strategies of already well-established traditional fashion retailers. To reach conclusions, six semi-structured interviews were conducted with different people working in the fashion industry of various ages, nationalities, and backgrounds to achieve the most comprehensive study on this matter and determine if the impact is happening worldwide.
Change of strategy to a more sustainable approach, creation of a marketplace to resell clothes, investment in the technology that makes most clothes recyclable, and bet on repairing clothes are some of the actions mentioned as part of a plan to make the industry more environmentally friendly. These changes started around five years ago, coinciding with the COVID-19 pandemic, which impacted the economies of households worldwide. O mercado em Segunda mão tem crescido imensamente nos últimos anos e as empresas estão a sentir a pressão dos consumidores para produzirem alternativas sustentáveis, de forma a conseguirem acompanhar a procura por parte dos clientes. Tornou-se evidente que a aposta numa estratégia mais sustentável, reduzir o desperdício e tentar fechar o ciclo, está-se a tornar algo que acrescenta valor às empresas de moda. O objetivo desta pesquisa é entender como o crescimento em popularidade deste mercado, que já se tornou parte de muitas vidas de várias famílias, impactou a perceção e as estratégias de empresas bastante conhecidas no mercado da moda de retalho. De forma a chegar a algumas conclusões, realizei 6 entrevistas semi-estruturadas com diferentes pessoas que trabalham na indústria, de diferentes idades, nacionalidades e passados, de forma a atingir um estudo mais profundo sobre esta temática que está a impactar o mundo inteiro. Mudanças de estratégia para uma vertente mais sustentável, criação de um Marketplace próprio para revenda de roupa, investimento em nova tecnologia que torna a maior parte da roupa reciclável e a aposta na reparação de roupa, são algumas das ações mencionadas como parte do plano para tornar esta indústria mais sustentável. Esta mudanças na indústria começaram a acontecer à volta de 5 anos atras que coincidiu com a pandemia de COVID-19 que impactou as economias de muitas famílias à volta do mundo. |
Department: | Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral |
Degree: | Mestrado em Gestão Internacional |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_beatriz_lopes_cunha.pdf | 549,17 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License