Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/33743
Author(s): Calestru, Simionela
Advisor: Rodrigues, Helena Maria Correia Neves
Silva, Ana Luísa Junça da
Date: 29-Oct-2024
Title: Beauty beyond years: Can luxury cosmetics influence self-esteem in older adults?
Reference: Calestru, S. (2024). Beauty beyond years: Can luxury cosmetics influence self-esteem in older adults? [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/33743
Keywords: Cosmética de luxo
Auto-estima -- Self esteem
Elderly person -- Pessoa idosa
Bem-estar -- Well-being
Qualidade de vida -- Quality of life
Luxury cosmetics
Older adults
Subjective well-being
Abstract: In an era when an aging population continues to redefine social norms, the increased use of luxury cosmetics among older people highlights aspirations around beauty and self-care. This study investigates the impact of luxury cosmetics use on self-esteem, subjective well-being and quality of life among older people and identifies distinct usage profiles within this group. This study involved 312 older people (M = 67.9 ± 6.5 years) using the following instruments: (1) Rosenberg Self-Esteem Scale; (2) Positive and Negative Affect Schedule; (3) Satisfaction with Life Scale; (4) Quality of Life Scale; and (5) Sociodemographic, health, lifestyle, and engagement with luxury cosmetics questionnaire. Linear regression analysis revealed a low but statistically significant influence of luxury cosmetics use on self-esteem, subjective well-being and quality of life. Cluster analysis identified three groups: Cluster 1, with high levels of luxury cosmetics usage, self-esteem, subjective well-being, and quality of life; Cluster 2, with low luxury cosmetics engagement, and low levels of self-esteem, subjective well-being, and quality of life; and Cluster 3, also with low engagement with luxury cosmetics but maintaining moderate levels of self-esteem, subjective well-being, and quality of life. This research contributes to the understanding of the relationship between luxury consumption and aging, highlighting the importance of inclusive marketing that values all ages and recognizes the unique desires and challenges of older consumers.
Numa era em que o envelhecimento da população continua a redefinir as normas sociais, o aumento do uso de cosmética de luxo entre as pessoas idosas destaca aspirações em torno da beleza e autocuidado. Este estudo investiga o impacto da utilização de cosmética de luxo na autoestima, bem-estar subjetivo e qualidade de vida entre as pessoas idosas e identifica perfis de utilização distintos dentro deste grupo. Neste estudo participaram 312 pessoas idosas (M = 67,9 ± 6,5 anos), utilizando-se os seguintes instrumentos: (1) Rosenberg Self-Esteem Scale; (2) Positive and Negative Affect Schedule; (3) Satisfaction with Life Scale; (4) Quality of Life Scale; e (5) Questionário sociodemográfico, saúde, estilo de vida e envolvimento com cosmética de luxo. A análise de regressão linear revelou uma influência baixa, mas estatisticamente significativa, do uso de cosmética de luxo na autoestima, bem-estar subjetivo e qualidade de vida. A análise de clusters identificou três grupos: Cluster 1, com níveis elevados de utilização de cosmética de luxo, autoestima, bem-estar subjetivo e qualidade de vida; Cluster 2, com baixo envolvimento com cosmética de luxo, e baixos níveis de autoestima, bem-estar subjetivo e qualidade de vida; e Cluster 3, também com baixo envolvimento com cosmética de luxo, mas mantendo níveis moderados de autoestima, bem-estar subjetivo e qualidade de vida. Esta investigação contribui para a compreensão da relação entre o consumo de luxo e o envelhecimento, salientando a importância de um marketing inclusivo que valoriza todas as idades e reconhece os desejos e desafios únicos dos consumidores mais velhos.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Marketing
Peerreviewed: yes
Access type: Embargoed Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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