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http://hdl.handle.net/10071/33743
Autoria: | Calestru, Simionela |
Orientação: | Rodrigues, Helena Maria Correia Neves Silva, Ana Luísa Junça da |
Data: | 29-Out-2024 |
Título próprio: | Beauty beyond years: Can luxury cosmetics influence self-esteem in older adults? |
Referência bibliográfica: | Calestru, S. (2024). Beauty beyond years: Can luxury cosmetics influence self-esteem in older adults? [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/33743 |
Palavras-chave: | Cosmética de luxo Auto-estima -- Self esteem Elderly person -- Pessoa idosa Bem-estar -- Well-being Qualidade de vida -- Quality of life Luxury cosmetics Older adults Subjective well-being |
Resumo: | In an era when an aging population continues to redefine social norms, the increased use of
luxury cosmetics among older people highlights aspirations around beauty and self-care. This
study investigates the impact of luxury cosmetics use on self-esteem, subjective well-being and
quality of life among older people and identifies distinct usage profiles within this group. This
study involved 312 older people (M = 67.9 ± 6.5 years) using the following instruments: (1)
Rosenberg Self-Esteem Scale; (2) Positive and Negative Affect Schedule; (3) Satisfaction with
Life Scale; (4) Quality of Life Scale; and (5) Sociodemographic, health, lifestyle, and
engagement with luxury cosmetics questionnaire. Linear regression analysis revealed a low but
statistically significant influence of luxury cosmetics use on self-esteem, subjective well-being
and quality of life. Cluster analysis identified three groups: Cluster 1, with high levels of luxury
cosmetics usage, self-esteem, subjective well-being, and quality of life; Cluster 2, with low
luxury cosmetics engagement, and low levels of self-esteem, subjective well-being, and quality
of life; and Cluster 3, also with low engagement with luxury cosmetics but maintaining
moderate levels of self-esteem, subjective well-being, and quality of life. This research
contributes to the understanding of the relationship between luxury consumption and aging,
highlighting the importance of inclusive marketing that values all ages and recognizes the
unique desires and challenges of older consumers. Numa era em que o envelhecimento da população continua a redefinir as normas sociais, o aumento do uso de cosmética de luxo entre as pessoas idosas destaca aspirações em torno da beleza e autocuidado. Este estudo investiga o impacto da utilização de cosmética de luxo na autoestima, bem-estar subjetivo e qualidade de vida entre as pessoas idosas e identifica perfis de utilização distintos dentro deste grupo. Neste estudo participaram 312 pessoas idosas (M = 67,9 ± 6,5 anos), utilizando-se os seguintes instrumentos: (1) Rosenberg Self-Esteem Scale; (2) Positive and Negative Affect Schedule; (3) Satisfaction with Life Scale; (4) Quality of Life Scale; e (5) Questionário sociodemográfico, saúde, estilo de vida e envolvimento com cosmética de luxo. A análise de regressão linear revelou uma influência baixa, mas estatisticamente significativa, do uso de cosmética de luxo na autoestima, bem-estar subjetivo e qualidade de vida. A análise de clusters identificou três grupos: Cluster 1, com níveis elevados de utilização de cosmética de luxo, autoestima, bem-estar subjetivo e qualidade de vida; Cluster 2, com baixo envolvimento com cosmética de luxo, e baixos níveis de autoestima, bem-estar subjetivo e qualidade de vida; e Cluster 3, também com baixo envolvimento com cosmética de luxo, mas mantendo níveis moderados de autoestima, bem-estar subjetivo e qualidade de vida. Esta investigação contribui para a compreensão da relação entre o consumo de luxo e o envelhecimento, salientando a importância de um marketing inclusivo que valoriza todas as idades e reconhece os desejos e desafios únicos dos consumidores mais velhos. |
Designação do Departamento: | Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral |
Designação do grau: | Mestrado em Marketing |
Arbitragem científica: | yes |
Acesso: | Acesso Embargado |
Aparece nas coleções: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Ficheiros deste registo:
Ficheiro | Descrição | Tamanho | Formato | |
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