Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/33643
Author(s): Casaca, Tiago Lourenço
Advisor: Afonso, Luís Urbano
Melo, António Alexandre Lopes Gonçalves
Date: 3-Dec-2024
Title: ‘Queer’ in portuguese contemporary artistic practices: Galleries fostering dialogue and acceptance
Reference: Casaca, T. L. (2024). ‘Queer’ in portuguese contemporary artistic practices: Galleries fostering dialogue and acceptance [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/33643
Keywords: Art galleries
Queer
Cultural discourse
Margin
Galeria de arte
Discurso cultural
Margem
Abstract: This study explores the articulation of ‘queer’ attitudes in contemporary artistic practices and their integration into exhibition spaces and commercial circuits. The study considers the role of art galleries in formulating and consolidating cultural discourses that can potentially amplify the acceptance and recognition of these artistic practices in the art markets. Using a qualitative methodology and semi-structured interviews with artists and other art market agents, the study analyzes the perceptions surrounding ‘queer,’ seeking to understand its history, artistic manifestation, and the place it occupies on the national art scene. The research starts from the assumption that galleries can function as key places of dialogue, capable of promoting and making visible artistic expressions that have been marginalized and under-represented in the art scene, with particular emphasis on visual arts that configure ‘queer’ notions. Binary dichotomies in art market practices - including inclusion/exclusion and the center/margin dynamic - are examined to identify patterns and deviations in the perceptions of the different interlocutors. Through direct engagement with artists, gallerists, curators, and collectors, this dissertation contributes to a comprehensive understanding of the reality of ‘queer’ artistic practices in the art markets sector. The study highlights, on the one hand, the improvements that have been made around their acceptance and artistic diversity and, on the other, possible structural challenges that hinder their proper integration.
Este estudo explora a articulação de atitudes ‘queer’ nas práticas artísticas contemporâneas e a sua integração nos espaços de exposição e nos circuitos comerciais. O estudo incide sobre o papel das galerias de arte na formulação e consolidação de discursos culturais que podem, potencialmente, amplificar a aceitação e valorização dessas práticas artísticas no mercado da arte. Através de uma metodologia qualitativa, e recorrendo a entrevistas semi-estruturadas com artistas e outros agentes dos mercados da arte, o estudo analisa as perceções em torno de ‘queer,’ procurando compreender a sua história, manifestação artística, e o lugar que ocupa no panorama artístico nacional. A investigação parte do pressuposto de que as galerias podem funcionar como lugares-chave de diálogo, capazes de promover e visibilizar expressões artísticas que têm sido marginalizadas e sub-representadas no cenário artístico, com particular ênfase nas artes visuais que configuram noções ‘queer.’ As dicotomias binárias nas práticas dos mercados da arte - incluindo inclusão/exclusão e a dinâmica centro/margem - são examinadas, de modo a identificar padrões e desvios nas perceções dos diferentes interlocutores. Através do envolvimento direto com artistas, galeristas, curadores e colecionadores, esta dissertação contribui para uma compreensão abrangente da realidade das práticas artísticas ‘queer’ no setor dos mercados da arte. O estudo evidencia, por um lado, as melhorias que têm vindo a ser feitas em torno da sua aceitação e da diversidade artística e, por outro, possíveis desafios estruturais que dificultam a sua plena integração.
Department: Departamento de História
Degree: Mestrado em Mercados da Arte
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_tiago_lourenço_casaca.pdf4,65 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.