Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/33329
Author(s): Silva, Matilde Lucena Leite da
Advisor: Brochado, Ana
Batista, Fernando
Date: 23-Oct-2024
Title: The impacts of cancel culture on brands and celebrities
Reference: Silva, M. L. L. da (2024). The impacts of cancel culture on brands and celebrities [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/33329
Keywords: Cultura do cancelamento - -- Cancel culture
Marca -- Brand
Celebridades
impactos
celebrities
impacts
Abstract: Cancel culture is both a term and a phenomenon that has been growing in popularity in the last few years and that can have real impacts on the careers of brands and celebrities. The literature on cancel culture is still in its early stages and there is still a lot of confusion associated with this phenomenon and the consequences it can have. For those reasons, I decided to study cancel culture, focusing on the impacts of this phenomenon on both brands and celebrities, analyzing not only the consequences, but also the factors that can lead to the cancellation atempt and to the different outcomes. Moreover, I also analyze the positive outcomes that can come from this phenomenon and compare the impacts it can have on brands versus celebrities. In order to analyze cancel culture’s impacts, two brands and celebrities that had previously been canceled were selected, and a qualitative content analysis was developed, using a secondary data from the social media pla_orm, X. This data was then analyzed using a computer assisted qualitative data analysis software, Leximancer. The analysis’ results indicated that negative impacts on reputation are longer lasting for celebrities than for brands and that brands suffer fewer negative outcomes than celebrities. Furthermore, it is possible to have positive outcomes following a cancellation atempt, such as a sales increase, due to increases in brand awareness. Additionally, in the selected cases, there were no significant financial impacts that came from the cancellation atempts.
A cultura do cancelamento é um termo e um fenómeno cuja popularidade tem crescido exponencialmente nos últimos anos e que pode provocar impactos reais nas reputações das marcas e das celebridades. A literatura sobre este tópico ainda está na sua fase inicial e existe ainda muita confusão acerca deste fenómeno e das consequências que pode causar. Por essas razões, decidiu-se estudar a cultura do cancelamento, tendo como foco principal os impactos que este fenómeno pode causar tanto nas marcas como nas celebridades, analisando não só as consequências, mas também os fatores que podem levar à tentativa de cancelamento e aos diferentes resultados. Para além disso, analisam-se também os resultados positivos que podem surgir como consequência deste fenómeno e comparam-se os impactos que pode ter nas marcas face às celebridades. De forma a analisar os impactos deste fenómeno, foram selecionadas duas marcas e duas celebridades que já teriam sido canceladas previamente e foi desenvolvida uma análise de conteúdo qualitativa, com recurso a dados secundários da plataforma X. Estes dados foram analisados através de um software de análise de dados qualitativos, o Leximancer. Os resultados da análise revelaram que os impactos nega*vos na reputação são mais duradouros no caso das celebridades do que nas marcas, no geral, os resultados indicaram que as marcas sofrem menos impactos nega*vos que as celebridades. Além disso, é possível atingir resultados positivos na sequência de uma tentativa de cancelamento, como um aumento nas vendas, que decorre graças a um aumento do reconhecimento da marca. Adicionalmente, nos casos selecionados não se registaram impactos financeiros significa*vos provenientes das tentativas de cancelamento.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Marketing
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_matilde_leite_silva.pdf6,23 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.