Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/33329
Author(s): | Silva, Matilde Lucena Leite da |
Advisor: | Brochado, Ana Batista, Fernando |
Date: | 23-Oct-2024 |
Title: | The impacts of cancel culture on brands and celebrities |
Reference: | Silva, M. L. L. da (2024). The impacts of cancel culture on brands and celebrities [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/33329 |
Keywords: | Cultura do cancelamento - -- Cancel culture Marca -- Brand Celebridades impactos celebrities impacts |
Abstract: | Cancel culture is both a term and a phenomenon that has been growing in popularity in the last few
years and that can have real impacts on the careers of brands and celebrities. The literature on cancel
culture is still in its early stages and there is still a lot of confusion associated with this phenomenon
and the consequences it can have.
For those reasons, I decided to study cancel culture, focusing on the impacts of this phenomenon
on both brands and celebrities, analyzing not only the consequences, but also the factors that can lead
to the cancellation atempt and to the different outcomes. Moreover, I also analyze the positive
outcomes that can come from this phenomenon and compare the impacts it can have on brands versus
celebrities.
In order to analyze cancel culture’s impacts, two brands and celebrities that had previously been
canceled were selected, and a qualitative content analysis was developed, using a secondary data from
the social media pla_orm, X. This data was then analyzed using a computer assisted qualitative data
analysis software, Leximancer. The analysis’ results indicated that negative impacts on reputation are
longer lasting for celebrities than for brands and that brands suffer fewer negative outcomes than
celebrities. Furthermore, it is possible to have positive outcomes following a cancellation atempt, such
as a sales increase, due to increases in brand awareness. Additionally, in the selected cases, there were
no significant financial impacts that came from the cancellation atempts. A cultura do cancelamento é um termo e um fenómeno cuja popularidade tem crescido exponencialmente nos últimos anos e que pode provocar impactos reais nas reputações das marcas e das celebridades. A literatura sobre este tópico ainda está na sua fase inicial e existe ainda muita confusão acerca deste fenómeno e das consequências que pode causar. Por essas razões, decidiu-se estudar a cultura do cancelamento, tendo como foco principal os impactos que este fenómeno pode causar tanto nas marcas como nas celebridades, analisando não só as consequências, mas também os fatores que podem levar à tentativa de cancelamento e aos diferentes resultados. Para além disso, analisam-se também os resultados positivos que podem surgir como consequência deste fenómeno e comparam-se os impactos que pode ter nas marcas face às celebridades. De forma a analisar os impactos deste fenómeno, foram selecionadas duas marcas e duas celebridades que já teriam sido canceladas previamente e foi desenvolvida uma análise de conteúdo qualitativa, com recurso a dados secundários da plataforma X. Estes dados foram analisados através de um software de análise de dados qualitativos, o Leximancer. Os resultados da análise revelaram que os impactos nega*vos na reputação são mais duradouros no caso das celebridades do que nas marcas, no geral, os resultados indicaram que as marcas sofrem menos impactos nega*vos que as celebridades. Além disso, é possível atingir resultados positivos na sequência de uma tentativa de cancelamento, como um aumento nas vendas, que decorre graças a um aumento do reconhecimento da marca. Adicionalmente, nos casos selecionados não se registaram impactos financeiros significa*vos provenientes das tentativas de cancelamento. |
Department: | Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral |
Degree: | Mestrado em Marketing |
Peerreviewed: | yes |
Access type: | Open Access |
Appears in Collections: | T&D-DM - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
master_matilde_leite_silva.pdf | 6,23 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.