Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/32793
Author(s): Lopes, Ana Margarida Santos
Advisor: Barreiras, Hugo
Date: 29-Oct-2024
Title: Narratives in objects: Reimagining colonialism in cultural institutions
Reference: Lopes, A. M. S. (2024). Narratives in objects: Reimagining colonialism in cultural institutions [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/32793
Keywords: Colonialismo -- Colonialism
Cultural Education
New imperialism
Etnografia -- Ethnography
Educação cultural
Novo imperialismo
Health
Bem-estar social -- Social welfare
Abstract: The following document aims to dive into the research conducted for the master’s dissertation of the master’s programme of Art Markets, at ISCTE and the Faculty of Arts and Humanities of Lisbon University. The goals of this research are well established in the context of the issues of Cultural Education related to the Colonial Period, particularly the period known as New Imperialism, during the 19th century. In result of this interest, it was conducted an analysis of exhibitions and collections harbouring objects and artifacts of this time, brought to Europe, with the goal to emulate practices of educating for this subject that make sense in our society today. This research also aims to stand apart from polarizing ideologies, instead it tries to stay unbiased to the subject and showcase the role of these exhibitions and collections in Cultural Education, specially relating to raising issues regarding Ethics, Justice and Historic Inequality.
O presente documento relata a investigação realizada no contexto de dissertação de mestrado, no mestrado de Mercados da Arte, pelo ISCTE e pela Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa. Os objetivos desta pesquisa prenderam-se a preocupações no âmbito da Educação Cultural relativamente ao período colonial, em particular o período colonial advindo das tendências do Novo Imperialismo do século XIX. Resultado desta intenção, foram analisadas exposições e coleções com objetos e artefactos trazidos para o território Europeu e que hoje contam a História deste tempo. Este projeto de Investigação procura manter-se à margem das questões de polarização ideológica, em vez, pretende colocar-se numa perspetiva objetiva e mostrar qual o papel destas coleções na Educação Colonial e como é o que podemos fazer nesta fase da História da Humanidade em que se levantam tantas questões ligadas à Ética, à Justiça e à desigualdade Histórica.
Department: Departamento de História
Degree: Mestrado em Mercados da Arte
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_ana_santos_lopes.pdf1,97 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons