Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/32469
Autoria: Wu Xian
Orientação: Marques, Catarina
Data: 18-Jul-2024
Título próprio: An integrated Health Management Service model of a close-knit Medical Consortium: The perspective of service chain theory
Referência bibliográfica: Wu Xian (2024).An integrated Health Management Service model of a close-knit Medical Consortium: The perspective of service chain theory [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/32469
ISBN: 978-989-584-048-9
Palavras-chave: Close-knit medical consortium
Integrated health management service model
Service chain theory
Self-management behaviors
Qualidade de vida -- Quality of life
Consórcio médico coeso
Modelo de serviço integrado de gestão de saúde
Comportamentos de autogestão
Resumo: This study develops an integrated health management service model under the framework of a tightly integrated medical community based on service chain theory. The health management services are divided into three parts: early service, mid-service, and late service, and the content of health management services for grassroots chronic disease patients is sorted out. Focusing on service providers, an evaluation index system using the Delphi method is created to evaluate the health management service capabilities. In addition, linear regression analysis is used to study the determinants of self-management behavior and quality of life for chronic disease patients and to evaluate the implementation effect of integrated health management services. Results indicate that, due to economic factors, there is a gap in the ability of health management services provided by close medical communities in different regions. However, those implementing an integrated health management service model have stronger service capabilities, as well as better self-management and quality of life for chronic disease patients. The integrated health management service model can effectively enhance the service capacity of the tight medical community, and the health behavior of chronic disease patients within its jurisdiction, thereby improving the quality of life. This study evaluates the supply and demand sides of integrated health management services, enriching the research perspective of grassroots health service supply at the theoretical level, and providing targeted guidance for the implementation of grassroots health management services at the practical level.
Este estudo desenvolve um modelo integrado de serviços de gestão de saúde no âmbito de uma comunidade médica fortemente integrada, baseado na Service Chain Theory. Os serviços de gestão de saúde são divididos em pré-serviço, serviço e pós-serviço, e o conteúdo dos serviços de base para pacientes com doenças crónicas é resolvido. Com base nos prestadores de serviços, é criado um sistema de índices de avaliação utilizando o método Delphi para avaliar a capacidade do serviço. A regressão linear é usada para analisar os determinantes da capacidade de gestão da doença e qualidade de vida de pacientes com doenças crónicas, assim como, o efeito da implementação de serviços integrados de gestão. Os resultados indicam que, devido a fatores económicos, existe uma lacuna na capacidade dos serviços prestados por comunidades médicas em diferentes regiões. No entanto, aquelas que implementam um modelo integrado têm uma capacidade de serviço mais forte, bem como os seus pacientes possuem uma melhor autogestão da doença e melhor qualidade de vida. O modelo integrado de serviços de gestão de saúde pode efetivamente melhorar a capacidade de serviço da comunidade médica e o comportamento de saúde dos pacientes com doenças crónicas dentro da sua jurisdição, melhorando assim a sua qualidade de vida. Este estudo avalia a oferta e a procura de serviços integrados de gestão de saúde, enriquecendo a perspetiva da investigação da oferta de serviços de base de saúde para a população, a nível teórico, e fornecendo orientações específicas para a sua implementação, a nível prático.
Designação do Departamento: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Designação do grau: Doutoramento em Gestão Empresarial Aplicada
Arbitragem científica: yes
Acesso: Acesso Restrito
Aparece nas coleções:T&D-TD - Teses de doutoramento

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