Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/31116
Author(s): Nabais, Afonso Fernandes
Advisor: Tomás, Maria João Beirão Lopes de Sousa Machado Landeiro
Date: 8-Nov-2023
Title: O risco cultural na internacionalização de empresas: O caso de sucesso da McDonald's
Reference: Nabais, A. F. (2023). O risco cultural na internacionalização de empresas: O caso de sucesso da McDonald's [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/31116
Keywords: Internacionalização
McDonald’s
Risco cultural
Religião -- Religion
Franchising -- Franchising
Internationalization
Cultural risk
Abstract: Este estudo pretende investigar a estratégia de internacionalização da McDonald’s. Numa primeira fase centra-se no modo de entrada no mercado de destino e na segunda como se posiciona como líder e empresa dominante do mercado de fast-food, durante largos anos até os dias de hoje. Para além da estratégia de customização do cliente ao produto clássico, Big Mac, foca-se também na adaptação aos novos mercados através da criação de menus tendo por base os costumes alimentares, religiões e culturas desses países. Através de entrevistas com gerentes de loja de restaurantes McDonald’s, pretendeu percecionar se as diferenças culturais têm ou não impacto nos pedidos em restaurantes McDonald’s, em Portugal.
This study aims to investigate McDonald's internationalization strategy. In the first phase, it focuses on how it entered the destination market and in the second, how it positioned itself as the leader and dominant company in the fast-food market, for many years up to the present day. In addition to the strategy of customizing the customer to the classic product, Big Mac, it also focuses on adapting to new markets by creating menus based on the eating habits, religions and cultures of those countries. Through interviews with store managers of McDonald's restaurants, it aims to find out whether cultural differences have an impact on orders in McDonald's restaurants in Portugal.
Department: Departamento de Economia
Degree: Mestrado em Economia da Empresa e da Concorrência
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
master_afonso_fernandes_nabais.pdf1,1 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.