Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/31026
Author(s): Santos, Maria Cristina Costa Gitirana dos
Advisor: Rosa, Álvaro Augusto da
Date: 12-Dec-2023
Title: Chinese markets: How to enter into it under Brazilian enterprises´ perspectives
Reference: Santos, M. C. C. G. dos. (2023). Chinese markets: How to enter into it under Brazilian enterprises´ perspectives [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/31026
Keywords: China
International market
Intercultural management
Market entry modes
Mercado internacional
Gestão intercultural
Modos de entrada no mercado
Abstract: The main objective of this dissertation is to analyze under Brazilian enterprises’ perspectives the steps and main challenges to enter into the Chinese market. Doing business with the world´s second largest economy1 has become increasingly important to Western companies of all shapes and sizes. Despite a difficult economic moment around the world, in part due to the COVID-19 pandemic, China's economy has continued to grow at near double-digit rates over the past two years (8.1% GDP growth in 2021)2. Nevertheless, to enter into the Chinese market is a complex task for foreign companies with little or no experience of doing business with this target market. In this context, the study identifies the recommended steps and the perspectives of Brazilian enterprises that a company should take before entering the Chinese market. It also addresses topics related to international market selection, competitive environment comprehensions, national competitiveness assessment, and overall business context analysis. Furthermore, it aims to identify the possibilities that a foreign company has to consolidate itself in the Chinese market, factors affecting entry mode decisions and business models, and the practical methods used by Brazilian enterprises to consolidate on this target market. Lastly, the study provides a specific knowledge on how to enter the Chinese market for Brazilian companies.
O objetivo principal desta dissertação é analisar sob a perspectiva das empresas brasileiras os passos e principais desafios para entrar no mercado chinês. Fazer negócios com a segunda maior economia do mundo3 tornou-se cada vez mais importante para empresas ocidentais de todas as formas e tamanhos. Apesar de um momento económico difícil em todo o mundo, em parte devido à pandemia da COVID-19, a economia da China continuou a crescer a taxas próximas dos dois dígitos nos últimos dois anos (8,1% de crescimento do PIB em 2021)4. No entanto, entrar no mercado chinês é uma tarefa complexa para empresas estrangeiras com pouca ou nenhuma experiência em fazer negócios com este mercado alvo. Nesse contexto, este estudo identifica os passos recomendados e as perspectivas das empresas brasileiras que negociam e têm presença no mercado chinês. Abordando temas relacionados à seleção de mercados internacionais, compreensão do ambiente competitivo, avaliação da competitividade nacional e análise do contexto geral do negócio. Além disso, afim de identificar as possibilidades que uma empresa estrangeira tem de se consolidar no mercado chinês, foram analisados também os fatores que afetam as decisões do modo de entrada e modelo de negócio e as práticas utilizadas pelas empresas brasileiras para se consolidar no mercado chinês. Por fim, o estudo fornece conhecimento específico para empresas brasileiras sobre como entrar no mercado chinês.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Gestão Internacional
Peerreviewed: yes
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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