Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/30965
Author(s): Caires, Ana Cláudia Gouveia
Advisor: Miguel, Luís Pedro da Rocha
Date: 11-Dec-2023
Title: The influence of sustainable practices on customer satisfaction
Reference: Caires, A. C. G. (2023). The influence of sustainable practices on customer satisfaction [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/30965
Keywords: Sustentabilidade -- Sustainability
Sustainable practices
Satisfação do cliente -- Customer satisfaction
Sustainable accommodation
Práticas sustentáveis
Acomodação sustentável
Abstract: The tourism sector has a significant impact on the environment and many travellers are, more than ever, aware of their impact while travelling. Consumers are now stricter about their travel habits and aim to minimize their impact on the destinations. The adoption of sustainable practices by hotels is not only a responsible choice for the environment but also a strategic one for enhancing their guest satisfaction, as it aligns with the values and preferences of many modern travellers, creates a positive and unique guest experience, and contributes to the long-term success and reputation of the accommodation. The present work proposes that these sustainable practices will positively influence guest satisfaction and study this relationship through the form of interviews. The results show a positive relationship between environmentally friendly practices and the satisfaction of guests and that it is important that accommodation establishments adopt sustainable measures as a strategy to increase satisfaction. The study allows managers and accommodations establishment owners to understand the importance of sustainability and customer satisfaction.
O setor do turismo tem um impacto significativo no ambiente e muitos viajantes estão cada vez mais conscientes do seu impacto enquanto viajam. Os consumidores estão agora mais rigorosos quanto aos seus hábitos de viagem e pretendem minimizar o seu impacto nos destinos. A adoção de práticas sustentáveis não é apenas uma escolha responsável para o ambiente, mas também uma estratégia para aumentar a satisfação dos hóspedes, já que se alinha com os valores e preferências de muitos viajantes modernos, para além de criar uma experiência positiva e única para os hóspedes e contribuir para o sucesso e reputação a longo prazo do alojamento. O presente trabalho propõe que as práticas sustentáveis influenciarão positivamente a satisfação dos hóspedes e pretende estudar essa relação através de entrevistas. Os resultados mostram uma relação positiva entre as práticas sustentáveis e a satisfação dos hóspedes e que é importante que os estabelecimentos de alojamento adotem medidas sustentáveis como uma estratégia para aumentar a satisfação geral dos clientes. O estudo permite ainda que gestores e proprietários de estabelecimentos hoteleiros compreendam a importância que a sustentabilidade terá na satisfação dos clientes.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Gestão de Hotelaria e Turismo
Peerreviewed: yes
Access type: Restricted Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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