Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10071/30929
Author(s): Silva, Bruno José Vieira da
Advisor: Almeida, Maria Teresa
Date: 21-Dec-2023
Title: From internal communication to organizational citizenship behavior through work engagement: Does virtuality matter?
Reference: Silva, B. J. V. da. (2023). From internal communication to organizational citizenship behavior through work engagement: Does virtuality matter? [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/30929
Keywords: Internal marketing
Informal and formal communication
Work engagement
Organizational citizenship behavior
Virtuality
Recursos humanos -- Human resources
Marketing interno
Comunicação informal e formal
Comprometimento com o trabalho
Comportamento de cidadania organizacional
Virtualidade
Abstract: In a world permanently changing where marketing is focusing on selling to clients, it is often forgotten what is marketed within an organization is reflected in many levels, internally and externally. The Internal marketing sees employees as internal customers, whose needs must be met to ensure their commitment and satisfaction. One of the most important internal marketing strategies is internal communication, which can be both formal and informal. Here, formal and informal communication plays a crucial role towards organizational citizenship behaviors. However, more companies are working without the requirement of having physical places to work, meaning working remotely and changing the regular interaction between people. This research focuses on how the interaction between (formal and informal) communication and organizational citizenship behavior on a virtual environment is. Through an online survey with 377 participants, it was possible to understand on above-mentioned interaction that it has no effect due to virtuality, although it was possible to understand the informal communication as a major impact in promoting organizational citizenship behavior, way more than formal communication.
Na atual ambiente mudança em que vivemos, o marketing centra-se principalmente na venda a clientes externos, sendo a sua dimensão interna muitas vezes posta de lado. O marketing interno vê os empregados como clientes internos, cujas necessidades devem ser satisfeitas para garantir o seu empenhamento e satisfação. Uma das estratégias mais importantes do marketing interno é a comunicação interna, que pode ser tanto formal como informal. Este contexto de mudança pode pôr em causa estratégias já estabelecidas, nomeadamente as relacionadas com as práticas de comunicação. Para responder a esta questão, esta investigação analisa o papel moderador da virtualidade na relação entre a comunicação e os comportamentos de cidadania organizacional através do comprometimento com o trabalho. Para testar o modelo proposto, 377 participantes responderam a um inquérito online. Os resultados indicam que o impacto da comunicação no comportamento de cidadania organizacional não depende dos níveis de virtualidade, o que realça o papel da comunicação interna. Além disso, a comunicação informal tem um impacto direto nos comportamentos de cidadania organizacional.
Department: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Degree: Mestrado em Marketing
Peerreviewed: yes
Access type: Open Access
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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